Technological processes and devices
Description: The discipline "Technological processes and devices" contains theoretical and practical material on the physical and chemical foundations of technologies for obtaining metals from ore and secondary raw materials. It contains information about the composition of the feedstock, methods of its charge preparation, hydro- and pyrometallurgical processing methods. The discipline includes the basic provisions of the higher school on the use of the basic laws of hydromechanics, mass transfer and heat transfer in the design and research of metallurgical processes, including basic and auxiliary equipment.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Theory of metallurgical processes
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method | written exam |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of studying the subject "Technological processes and apparatuses" is the acquisition by students of basic theoretical knowledge in the field of thermal and mass transfer processes covering the processing of metallurgical production, mastering the skills of analysis and calculation of processes for a reasonable choice of technological scheme for processing raw materials and hardware and technological design of operations when introducing innovative technologies in metallurgical practice.
Objective
- - application of the laws of hydromechanics, mass transfer and heat transfer in the design and provision of the necessary equipment, both basic and auxiliary, including technological processes;
Learning outcome: knowledge and understanding
- - algorithm for calculating the problems of hydromechanics, mass transfer and heat transfer in technological processes (metallurgical processes); - achievements in international and domestic practice with the use of modern calculation methods in the design and selection of equipment for metallurgical processes.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- - application of the algorithm for calculating the problems of hydromechanics, mass transfer and heat transfer in technological processes (metallurgical processes); - achievements in international and domestic practice with the use of modern calculation methods in the design and selection of equipment for metallurgical processes.
Learning outcome: formation of judgments
- - formation of competence among future specialists in the field of performing calculations that ensure the implementation of projects and scientific work in non-ferrous metals technology.
Learning outcome: communicative abilities
- - acquisition from students of the possibility of applying modern methods of design and research in metallurgy and related fields of science.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- The possibility of independent professional development on the studied topics of the discipline
Teaching methods
Metallurgy
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | individual tasks | 0-100 |
solving the problem | ||
test | ||
2 rating | lecture protection | 0-100 |
solving the problem | ||
report | ||
test | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Коллоквиум по контрольным вопросам | демонстрация глубокого и полного знания и понимания всего объема изученного материала; полного понимания сущности рассматриваемых понятий, явлений и закономерностей, теорий, взаимосвязей; умение составлять полный и правильный ответ на основе изученного материала; выделять главные положения, самостоятельно поддерживать ответ конкретными примерами, фактами; самостоятельно аргументировано делать анализ, обобщать выводы | знание всего изученного программного материала; полный и правильный ответ на основе изученных теорий; незначительные ошибки и недочеты при воспроизведении изученного материала, определения понятий, неточности при использовании научных терминов или в выводах и обобщениях; материал излагается в определенной логической последовательности, но при этом допускается одна негрубая ошибка или не более двух недочетов, и студент может их исправить самостоятельно при требовании или при небольшой помощи преподавателя; в основном усвоил учебный материал; подтверждает ответ конкретными примерами | в ответе допущены существенные отклонения от темы; анализ проблемы, предусмотренный вопросом, носит фрагментный, неполный характер; факты не всегда отделяются от мнений, но студент понимает разницу между ними | не усвоено и не раскрыто основное содержание материала; отсутствие выводов и обобщений; грубые ошибки в ответе студента; существенное отклонение от темы и изучаемой программы в процессе изложения ответа; отказ от ответа |
Индивидуальные задания | представлено логичное содержание; отражена актуальность рассматриваемой темы, верно определены основные категории; в заключении сформулированы развернутые, самостоятельные выводы | представлено логичное содержание; раскрыта актуальность темы; имеются незначительные ошибки и недочеты по изученному материалу; в заключении сформулированы общие выводы | представлено логичное содержание; актуальность темы раскрыта не полностью; теоретический анализ дан описательно, студент не отразил собственной позиции по отношению к рассматриваемым материалам; не сформулированы выводы | не усвоено и не раскрыто основное содержание материала; отсутствие выводов и обобщений; отказ студента от ответа |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Classification of the main processes;
- Raw materials for the production of non-ferrous metals
- Preparation of raw materials for metallurgical processing
- Sintering, calcination, mechanical activation
- Oxidative firing;
- Chlorinating firing
- Recovery firing
- Firing in a fluidized bed;
- Metallurgical melts
- Reflective melting of ore raw materials;
- Electric melting;
- Electrochemical refining;
- Autogenic melting methods
- Hydrometallurgy
- Redox melting
Key reading
- 1 Utkin N.I., Proizvodstvo czvetny`kh metallov//-M., «Internet inzhiniring», 2002. 2 Kasatkin A.G. Osnovny`e proczessy` i apparaty` khimicheskoj tekhnologii - M.: Al`yans, 2004; 3 V.P. By`strov, Yu.P. Romanteev Metallurgiya tyazhely`kh czvetny`kh metallov//-M. Izd dom MISiS, 2010 g. 4 Ajnshtejn V.G.(red.) Obshhij kurs proczessov i apparatov khimicheskoj promy`shlennosti 2002 T.2 M.: Izdatel`stvo: Binom. LZ. 2014. — 1758 s.
Further reading
- 1. Gudima N.V., Shejn Ya.P. Kratkij spravochnik po metallurgii czvetny`kh metallov. M.: Metallurgiya, 1975. 535 s. 2. Shivrin G.A. Metallurgiya svincza i czinka. M.: Metallurgiya, 1982. 350 s. 3. Eremin N.I., Naumchik A.N., Kazakov V.G. Proczessy` i apparaty` glinozemnogo proizvodstva. – M.: Metallurgiya, 1980. – 359 s. 4 Rukovodstvo k prakticheskim zanyatiyam v laboratorii proczessov i apparatov khimicheskoj tekhnologii /pod red. Romankova P.G. – L.: Khimiya, 1990; 5. Vitkov G.A. i dr. Gidrodinamika i teploobmen v khimicheskoj tekhnologii – Tver`:TPI, 1992.; 6. Tekhnologicheskie raschety` v czvetnoj metallurgii. M.: Metallurgiya, 1975. 255 s. 7. Loskutov F.M., Czejdler A.A. Raschety` po metallurgii tyazhely`kh czvetny`kh metallov. M.: Metallurgiya, 1963. 542 s. 8. Nabojchenko S.S., Ageev N.G., Doroshkevich A.P. Proczessy` i apparaty` czvetnoj metallurgii. Ekaterinburg 1997 – 655 s. 9. Zelikman A.N., Vol`dman G.M.