Management of massif state

Nurshayykova Gulnur Tleubergenovna

The instructor profile

Description: The discipline is part of the theoretical training of bachelors and is the Foundation of engineering and technical activities of graduates. The course is presented in sections: rock Massifs and their properties. Technology of management of properties and condition of rock mass on deep horizons. The study of the course is focused on the formation of skills to determine the parameters of the stress-strain state of the array, control and marking the laws of physical processes.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Physics of rock and processes

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • The purpose of this course "Managing the state of a rock mass" is to form scientific and methodological principles of analysis, selection and calculation of the main methods of managing the state of a rock mass in order to ensure safe and efficient development of mineral deposits underground.
Objective
  • The main task of the discipline "Management of the state of the rock mass" is to give the basics and principles for the justification of methods and means of controlling the stress-strain state of the rock mass, the choice of technology and calculation of its main parameters when exposed to the array, the management of rock pressure carried out on the deposit as a whole or in its parts, forecasting and prevention of rock impacts, sudden emissions of gas and minerals, water breakthroughs, high temperatures and other dangerous phenomena in the rock mass
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать общие принципы, виды организации проектирования, физико-механические свойства горных пород и методы управления состоянием массива , содержание проектной документации, методы инженерного проектирования, САПР
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Уметь использовать основные законы естественнонаучных дисциплин, методы математического анализа и моделирования, основы теоретического и экспериментального исследования в комплексной инженерной деятельности с целью моделирования объектов и технологических процессов в горном деле
Learning outcome: formation of judgments
  • Выполнение проектно-конструкторской работы, самостоятельное проектирование, организация и проведение горно-геологических исследований
Learning outcome: communicative abilities
  • Эффективно работать в качестве члена или руководителя коллектива, демонстрировать отвественность за результат работы и владеть основными методами получения, переработки и хранения информации для решения профессинальных задач горного дела
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Совершенствовать существующие и внедрять передовые методы ведения исследований, мобильность и восприимчивость к совершенствованию техники и технологии, использованиям достижений научно-технического прогресса в области горного дела
Teaching methods

Учебная работа проводится с использованием как традиционных технологий, так и современных интерактивных. Лекции проводятся в традиционной форме. Практические занятия позволяют преподавателю более индивидуально общаться со студентами и подходят для интерактивных методов обучения.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических работ
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических работ
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Введение
  • Состав, строение и физические свойства горных пород
  • Структурные особенности массивов горных пород
  • Естественное напряженное состояние массивов пород
  • Управление состоянием массива при проведении выработок и строительстве подземных сооружений
  • Особенности напряжённо-деформированного состояния массива пород вокруг очистных выработок
  • Основные принципы выбора способа управления состоянием массива при ведении очистных работ
  • Управление состоянием массива при системах с естественным поддержанием выработанного пространства
  • Поддержание выработанного пространства целиками
  • Управление состоянием массива при системах с искусственным поддержанием выработанного пространства: с закладкой выработанного пространства
  • Создание искусственных массивов из твердеющих смесей
  • Управление состоянием массива при системах с магазинированием руды
  • Управление состоянием массива при системах с креплением очистного пространства
  • Управление состоянием массива при системах с обрушением руды и вмещающих пород
  • Управление состоянием массива в условиях динамических проявлений горного давления
Key reading
  • Гребенкин С.С., Павлыш В.Н., Петренко Ю.А., Самойлов В.Л. Управление состоянием массива горных пород: учебник. - Донецк, 2010 г., 193 с.
  • Галаев Н.З. Управление состоянием массива горных пород при разработке рудных месторождений. - М.: Недра, 2000 .
  • Баклашов И.В., Картозия Б.А. Механические процессы в породных массивах. М., Недра, 2002.
  • Боровков Ю.А. Управление состоянием массива пород при подземной геотехнологии. Учебное пособие. - М., Недра, 2018. - 240с.
  • Вяткин А.П., Горбачев В.Г., Рубцов В.А. Твердеющая закладка на рудниках. М., Недра, 2003.
Further reading
  • Трубецкой К. Н. и др. Горные науки. Освоение и сохранение недр земли. М Изд-во АГН, 1997. -477 с.
  • Именитов В. Р. Процессы подземных горных работ при разработке рудных месторождений. М. Недра, 1984. -504 с.