Enterprise Economics (by industry)
Description: Knowledge of the enterprise economy (by industry) is the basis of the competence of specialists, their ability to determine the directions of the economic development of the enterprise. The activities of enterprises in a competitive market environment, the processes of development and adoption of effective decisions in conditions of limited resources are studied. Students acquire knowledge of fixed and current assets, human resources, remuneration systems, cost price, financial indicators and investment assessment.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Mathematics 2
Course Workload:
| Types of classes | hours |
|---|---|
| Lectures | 30 |
| Practical works | 30 |
| Laboratory works | |
| SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
| SAW (Student autonomous work) | 90 |
| Form of final control | Exam |
| Final assessment method | Written exam |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- Obtaining applied knowledge in the field of economic management of an enterprise in a market economy, as well as skills in the independent use of theoretical knowledge in practical activities in order to improve production efficiency.
Objective
- Know the methods of identifying reserves, optimal ways of solving business problems in order to improve the efficiency of the enterprise in the relevant industry; be able to apply a system of indicators and methods for calculating the efficiency of the production and business activities of the enterprise, effectively use the resources of the enterprise, justify investment in the development of production.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Know the production resources of the enterprise, the process of cost formation, the system of international indicators for assessing investment in production development.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- To be able to rationally use the enterprise's resources to improve the efficiency of its activities, as well as to calculate the economic efficiency of investment.
Learning outcome: formation of judgments
- Have professional knowledge of economic categories of production activities of the enterprise.
Learning outcome: communicative abilities
- Use information about the economic activity of the enterprise for public relations, be competent in the management of the means of production.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- To improve specialized education on a methodological and scientific basis, and to systematically increase the level of professional abilities.
Teaching methods
The following educational technologies are used during training sessions: - problem-based and project-oriented learning technologies; - technologies of educational research activities; - communication technologies (discussions, press conferences, brainstorming, educational debates and other active methods and forms).
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
| Period | Type of task | Total |
|---|---|---|
| 1 rating | Oral questioning | 0-100 |
| On-line course. Implementation of theoretical material in making an economic decision | ||
| Problem solving | ||
| Test | ||
| 2 rating | Oral questioning | 0-100 |
| Implementation of theoretical material when making an economic decision | ||
| Problem solving | ||
| Test | ||
| Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
| Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
| 1 Лекционный материал. | Наличие конспекта лекций, что позволяет формировать и оценивать умения обучающийся по переработке информации. Критерии оценивания: оптимальный объем текста (не более одной трети оригинала); логическое построение и связность текста; полнота/глубина изложения материала (наличие ключевых положений, мыслей); визуализация информации как результат ее обработки (таблицы, схемы, рисунки); оформление (аккуратность, соблюдение структуры оригинала). | Наличие конспекта лекций, что позволяет формировать и оценивать умения обучающийся по переработке информации. Критерии оценивания: оптимальный объем текста (менее одной трети оригинала); логическое построение и связность текста; частичное отсутствие полноты/глубины изложения материала (наличие ключевых положений, мыслей); визуализация информации как результат ее обработки (таблицы, схемы, рисунки); оформление (аккуратность, соблюдение структуры оригинала). | Частичное наличие конспекта лекций, что позволяет формировать и оценивать умения обучающийся по переработке информации. Критерии оценивания: малый объем текста (менее одной трети оригинала); отсутствует логическое построение и связность текста; частичное отсутствие полноты/глубины изложения материала (наличие ключевых положений, мыслей); визуализация информации как результат ее обработки (таблицы, схемы, рисунки); оформление практически отсутствует (аккуратность, соблюдение структуры оригинала). | Отсутствует наличие конспекта лекций, что позволяет формировать и оценивать умения обучающийся по переработке информации. Критерии оценивания: практически отсутствует объем текста (менее одной трети оригинала); отсутствует логическое построение и связность текста; отсутствие полноты/глубины изложения материала (наличие ключевых положений, мыслей); визуализация информации как результат ее обработки (таблицы, схемы, рисунки); оформление практически отсутствует (аккуратность, соблюдение структуры оригинала). |
| 2 Практические задания. | Выполнение всех контрольных срезов (работ). Контрольная работа – средство проверки умений применять полученные знания для решения задач определенного типа по теме или разделу. Контрольная работа - письменное задание, выполняемое в течение заданного времени (в условиях аудиторной работы - до 30 минут, в условиях внеаудиторной работы - от одного дня до нескольких). Критерии оценивания: соответствие предполагаемым ответам; правильное использование алгоритма выполнения действий (методики, технологии и т.д.); логика рассуждений; неординарность подхода к решению. | Выполнение всех контрольных срезов (работ), но с доработками и перерасчетами. Контрольная работа – средство проверки умений применять полученные знания для решения задач определенного типа по теме или разделу. Контрольная работа - письменное задание, выполняемое в течение заданного времени (в условиях аудиторной работы - до 30 минут, в условиях внеаудиторной работы - от одного дня до нескольких). Критерии оценивания: частичное соответствие предполагаемым ответам; не в полном объеме использование алгоритма выполнения действий (методики, технологии и т.д.); логика рассуждений. | 50% выполнение всех контрольных срезов (работ), с доработками и перерасчетами. Контрольная работа – средство проверки умений применять полученные знания для решения задач определенного типа по теме или разделу. Контрольная работа - письменное задание, выполняемое в течение заданного времени (в условиях аудиторной работы - до 30 минут, в условиях внеаудиторной работы - от одного дня до нескольких). Критерии оценивания: 50% соответствие предполагаемым ответам; не в полном объеме использование алгоритма выполнения действий (методики, технологии и т.д.); отсутствие логики рассуждений. | Не выполнение всех контрольных срезов (работ). Контрольная работа – средство проверки умений применять полученные знания для решения задач определенного типа по теме или разделу. Контрольная работа - письменное задание, выполняемое в течение заданного времени (в условиях аудиторной работы - до 30 минут, в условиях внеаудиторной работы - от одного дня до нескольких). Критерии оценивания: полное не соответствие предполагаемым ответам; не в полном объеме использование алгоритма выполнения действий (методики, технологии и т.д.); отсутствие логики рассуждений. |
| 3 Самостоятельная работа обучающегося (СРО). | Выполнение всех заданий СРО и своевременная сдача по графику учебного процесса изучаемой дисциплины. Критерии оценивания: высокий уровень качества подготовки материала, свободное владение материалом, ясное понимание темы, ясные ответы на вопросы, приведение примеров; качество ресурсов (объем представленных релевантных источников, ссылки на источники); высокое качество презентационного материала; свободное участие в дискуссии. | Выполнение всех заданий СРО и своевременная сдача (с доработками) по графику учебного процесса изучаемой дисциплины. Критерии оценивания: высокий уровень качества подготовки материала, владение материалом с учетом корректировок со стороны преподавателя, ясное понимание темы, ясные ответы на вопросы, частичное отсутствие примеров; качество ресурсов (объем представленных релевантных источников, ссылки на источники); среднее качество презентационного материала; свободное участие в дискуссии. | Выполнение 50% заданий СРО и несвоевременная сдача (с доработками) по графику учебного процесса изучаемой дисциплины. Критерии оценивания: средний уровень качества подготовки материала, владение материалом с учетом корректировок со стороны преподавателя, малое понимание темы, неполные ответы на вопросы, частичное отсутствие примеров; низкое качество ресурсов (объем представленных релевантных источников, ссылки на источники); низкое качество презентационного материала; отказ от участия в дискуссии. | Не выполнение заданий СРО и несвоевременная сдача (с доработками) по графику учебного процесса изучаемой дисциплины. Критерии оценивания: низкий уровень качества подготовки материала, владение материалом с учетом корректировок со стороны преподавателя, малое понимание темы, неполные ответы на вопросы, отсутствие примеров; низкое качество ресурсов (объем представленных релевантных источников, ссылки на источники); низкое качество презентационного материала; отказ от участия в дискуссии |
| Письменный экзамен состоит из 3 вопросов: 2 теоретических вопроса (60 мин) и одна практическая задача (40 мин). Продолжительность экзамена 1 час 40 мин. Экзаменационный материал состоит 60% теоретического материала, 40% практического материала Обучающийся сдал модуль, если итоговая оценка выше 50%. | Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов необходимые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество их выполнения оценено числом баллов, близким к максимальному. | Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов, некоторые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы недостаточно, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество выполнения ни одного из них не оценено минимальным числом баллов, некоторые виды заданий выполнены с ошибками. | Теоретическое содержание курса освоено частично, но пробелы не носят существенного характера, необходимые практические навыки работы с освоенным материалом в основном сформированы, большинство предусмотренных программой обучения учебных заданий выполнено, некоторые из выполненных заданий, возможно, содержат ошибки | Теоретическое содержание курса не освоено, необходимые практические навыки работы не сформированы, выполненные учебные задания содержат грубые ошибки, дополнительная самостоятельная работа над материалом курса не приведет к существенному повышению качества выполнения учебных заданий. |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
| FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
| 2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
| Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
| F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Enterprise as an object of economic management, the main link of the economic system
- The main capital of the enterprise
- Methods for assessing fixed assets (fixed capital) of an enterprise in the Republic of Kazakhstan
- Working capital of the enterprise
- The main directions for improving the use of working capital (current assets) of the enterprise
- Labor resources of the enterprise
- Labor productivity: essence, role in enterprise development, methods of its measurement
- Remuneration of labor at the enterprise
- Investment activity of the enterprise: investment activity and attractiveness of the enterprise - assessment methodology
- Innovative activity of the enterprise: innovative activity of the enterprise - essence, tasks and management of innovations
- Costs of production and sales of products
- Kazakhstani practice of forming enterprise costs for production and sales of products
- Planning of production activities of the enterprise
- Competitiveness of products and enterprises
- Financial results of enterprise activity
Key reading
- Kuatova D.Ya. Enterprise Economics: Textbook. - Almaty: Economica, 2018.
- Kuatova D.Ya. Enterprise Economics: Practical Course: Study Guide. - Almaty: TOO RPIK "Dauir", 2017.
- Okayev K.O., Dyukova E.L. Economy of an industrial enterprise in a market economy. - Almaty: Economy, 2018.
- Seitkazieva A.M., Beknazarova A.T. Economics of the enterprise and entrepreneurship: Textbook / Almaty: Turan University, 2018.
- Seitkazieva A.M. et al. Investment activities of the enterprise: Textbook / A.M. Seitkazieva, A.B. Baikadamova, Zh.I. Sarieva. - Almaty: Economy, 2018.
- Prykina L.V. Enterprise Economics. - M.: UNITY-DANA, 2019.
- Gruzinov V.P. Enterprise Economics: Textbook for Universities. - M.: UNITY, 2018.
- Chaldaeva L.A. Enterprise economics: textbook / L.A. Chaldaeva. M.: Yurayt, 2018.
- Adamov V.E. Economics and statistics of firms. - M.: Finance and statistics, 2019.
- Gribov V.D., Gruzinov V.P. Enterprise Economics: Textbook. – M.: Finance and Statistics, 2018.
- Sergeev I.V. Enterprise Economics: Textbook. – M. Finance and Statistics, 2018.
- Economics of the enterprise: Textbook / Edited by O.I. Volkov - M.: INFRA, 2018.
- Economics of the enterprise: Textbook for universities / Edited by V.Ya. Gorfinkel, V.A. Shvandar. - M.: UNITY-DANA, 2017.
- Enterprise Economics: Textbook / Edited by A.E. Karlik, M.L. Shukhgalter. - M.: INFRA-M, 2017.
Further reading
- Civil Code of the Republic of Kazakhstan (general part).
- Labor Code of the Republic of Kazakhstan.
- Code of the Republic of Kazakhstan "On taxes and other mandatory payments to the budget (Tax Code)".
- Granaturov V.M. Economic risk: essence, methods of change, ways of reduction: Textbook. – M.: Business and service, 2017.
- Keiler V.A. Economics of the enterprise: a course of lectures. Moscow: INFRA-M; Novosibirsk: NGAEiU, 2018.
- Kovalev V.V. Collection of problems on financial analysis. - M.: Finance and Statistics, 2017.
- Kovalev V.V. Financial analysis: Capital management. Investment selection. Reporting analysis. - M.: Finance and statistics, 2017.
- Raitsky K.A. Economics of the enterprise: Textbook for universities. - M .: Inform. Implementation center "Marketing", 2018.
- Raizberg B.A., Fatkhutdinov R.A. Economic Management: Textbook. Moscow: Business School "Intel-Synthesis", 2018.
- Trenev N.N. Enterprise and its structure: Diagnostics. Management. Recovery: Textbook for universities. Moscow: PRIOR, 2018.