Physiology and Psychology of Labour and Ergonomics in Industrial Processes

Bukunova Almira Shoshanovna

The instructor profile

Description: The course of physiology and psychology of labor and ergonomics in production processes is a special section of physiology and psychology devoted to the study of changes in the functional state of the human body under the influence of its work activity and the psychophysiological justification of the scientific organization of the labor process, which contributes to the long–term maintenance of human performance at a high level.

Amount of credits: 5

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 15
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method a written exam

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • The purpose of teaching the discipline “Physiology and psychology of labor” is to acquire knowledge and practical skills to assess the functional and psychological state of the body of a working person, teaching methods of calculating and assessing the severity and intensity of the labor process, the basics of rational organization of work and rest at work
Objective
  • The objectives of the discipline are: - mastering knowledge in terms of studying general physiological patterns that characterize the active state of the human body, its physical and mental activity; - practical use and ability to apply modern methods to assess the functional state, severity and intensity of the labor process of specific types of production activities; - the introduction into practice of psychophysiological characteristics for the rational organization of work and scientifically-based choice of work activity, taking into account the needs of social production and individual characteristics of a person
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Knowledge of general physiological patterns characterizing the active state of the human body, its physical and mental activity; Knowledge of methods of rational labor organization and scientifically-based choice of work activity, taking into account the needs of social production and individual characteristics of a person, as well as the principle of mandatory compliance of the design of production equipment of enterprises with anatomical, physiological and psycho–physiological characteristics of a person
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Apply the knowledge gained during the study of the discipline in the performance of diploma design and professional activities
Learning outcome: formation of judgments
  • Грамотно излагать и анализировать с использованием специальной терминологии закономерности, характеризующих деятельное состояние организма человека, основы создания комфортных и безопасных условий на производстве.
Learning outcome: communicative abilities
  • Владение коммуникативными навыками и умениями, ориентация в коммуникативных средствах в рамках профессиональной деятельности.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • - умеют применять методы и средства познания, для своего интеллектуального развития, повышения культурного уровня, профессиональной компетенции, сохранения своего здоровья, нравственного и физического самосовершенствования ; - владеют системой знаний о принципах рациональной организации труда, о факторах, способствующих поддержанию высокой работоспособности и производительности труда на высоком уровне.
Teaching methods

В ходе преподавания дисциплины используются следующие технологии: вовлечение обучающихся в поиск и управление знаниями; самостоятельное решение разнообразных задач; проблемно-ориентированное обучение; учебно-исследовательская деятельность; коммуникативные технологии (дискуссия, мозговой штурм, учебные дебаты и др.); метод кейсов (анализ ситуации); информационно-коммуникационные технологии.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Выполнение задания по практическим работам 0-100
Выполнение задания по практическим работам
Выполнение задания по темам СРО
Выполнение задания по темам СРО
Выполнение тестовые задания по материалам лекции
2  rating Выполнение задания по практическим работам 0-100
Выполнение задания по практическим работам
Выполнение задания по темам СРО
Выполнение задания по темам СРО
Выполнение тестовые задания по материалам лекции
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Физиология и психология труда как наука, ее цель и задачи
  • Опорно –двигательный аппарат и его рабочее применение
  • Физиологические функции и психические явления в трудовой деятельности
  • Закономерности динамики работоспособности и проблема утомления на производстве
  • Профессиональный стресс и технологии ресурсосбережения
  • Психофизиологические основы организации трудового процесса
  • Эргономика в производственных процессах
  • Основные характеристики человека-оператора
  • Биомеханические аспекты проектирования рабочих мест
  • Эргономические основы организации и проектирования рабочего места
  • Эргономические требования государственных стандартов к рабочим местам в положении стоя и сидя
  • Оптимизация средств и систем отображения информации
  • Проектирование органов управления
  • Эргономические основы проектирования видеотерминальных рабочих мест
Key reading
  • 1 Дишпорлева М.А и др. Психология труда и инженерная психология. Уч. пособие, ЛГУ, 2009 2 Основы инженерной психологии. Уч. пособие / Б.А. Душков, Б.Ф.Ломов, В.Ф.Рубакин и др.- М. ; Высш.шк., 2016. 3 Полежаев Е.Ф., Макушин В.Г. Основы физиологии и психологии труда – М.; 2014. 4 Котелова Ю.В. Очерки по психологии труда. Уч. пособие / под ред. М.Ивановой, МГУ,2016. 5 Практикум по физиологии труда. Уч пособие / ред.А.С.Батуев – Л.; ЛГУ, 2006 –137 с.
Further reading
  • 6. ISO 9241-3 Visual display terminals (VDTS) used for office tasks Ergonomics requirements. Part 3. Visual display requirements, 1992 7. European Standard EN 29241-3: Visual display terminals (VDTS) used for office tasks. Ergonomic requirements. Part 3. Visual requirements, 1993 8. MPR 1990:8. 1990-12-01 Test Metod for Visual Display Units. (Стандарт Швеции). 9. С.А. Шыныбаева Эргономическая безопасность (ТБ и ОТ при работе на персональных компьютерах). У-Ка, 1999г. 10. М. Карибаева Өндірістік барысындағы эргономика.Методикалық нұсқаулар,Өскемен, 2010 11. С. Демкин Этот опасный лучистый мир. Свет, 1998г.