Business Creation

Nurekenova Elvira Sobetollaevna

The instructor profile

Description: The discipline represents the necessary theoretical and methodological and practical basis for the formation of student competencies necessary to create their own business. The following subject areas are covered: economics, finance, customer policy and marketing, team management, legal aspects, and problems of starting a business.

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Principles of Management

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • сформировать теоретические знания и практические навыки для разработки и реализации бизнес-идей, создания и управления стартапами, а также развить способность анализировать рыночные возможности, разрабатывать бизнес-модели и эффективно управлять ресурсами для успешного запуска и развития бизнеса.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • знает основные этапы и принципы создания бизнеса, а также понимает ключевые аспекты разработки бизнес-идей, формирования бизнес-моделей и управления стартапом.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • способен применять знания и понимание процессов создания бизнеса для разработки собственных бизнес-идей, составления бизнес-планов и запуска стартапов, а также для принятия обоснованных решений на всех этапах предпринимательской деятельности.
Learning outcome: formation of judgments
  • способен формировать обоснованные суждения о целесообразности и потенциале бизнес-идей, анализируя рыночные условия, ресурсы и возможности для успешного запуска и развития бизнеса.
Learning outcome: communicative abilities
  • способен эффективно коммуницировать бизнес-идеи, аргументировать свои решения и взаимодействовать с потенциальными партнерами, инвесторами и клиентами для успешного запуска и развития бизнеса.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • способен самостоятельно осваивать новые методы и подходы в области предпринимательства, анализировать текущие тенденции рынка и адаптировать полученные знания для создания и развития успешных бизнес-проектов.
Topics of lectures
  • Modern Economics and Innovation
  • Creativity and business idea generation
  • Entrepreneur and businessman
  • Starting a business: own businesses, alliances, franchises
  • Business planning and the system of strategic scorecard
  • Financial business model
  • Customer policies & marketing
  • Operations management & administration
  • HR management & automation
  • Creating a business plan
  • Legal procedures on the way to starting a business
Key reading
  • Barrow, C., Barrow, P., Brown, R. (2020). The Business Plan Workbook A Step-By-Step Guide to Creating and Developing a Successful Business [10 ed.], Kogan Page, Limited. ISBN : 9781789667394, 9781789667370, 9781789667387, 2020048902, 2020048903 2. Buttler, E. (2020). An Introduction to Entrepreneurship. The Institute of Economic Affairs, ISBN 978-0-255-36795-0 (interactive PDF) 3. Dixit, A., Nalebuff, B. (2010). The Art of Strategy. A Game Theorist's Guide to Success in Business and Life. ISBN 978-0-393-33717-4. Fowinkel, T. (2014). Human Resource Management Systems in New Business Creation: An Exploratory Study. Gabler Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-658-05982-8 4. Gamble, J., Peteraf, M., Thompson, A. (2014). Essentials Of Strategic Management: The Quest For Competitive Advantage”. 4th ed. Ed. Mc-GrawHill. ISBN: 978-0-07-811289-8. 5. McKeever, M. (2019). How to write a business plan, 14th edition, ISBN: 9781413325454, 1413325459. 6. Redlich, T., Moritz, M., & Wulfsberg, J. P. (Eds.). (2019). Co-Creation: Reshaping Business and Society in the Era of Bottom-up Economics. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97788-1 7. Reynolds, P. D., & Curtin, R. T. (Eds.). (2011). New Business Creation: An International Overview. Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-1-4419-7536-2 8. Sherman, A. (2004). Franchising and Licensing. Two Powerful Ways to Grow Your Business in Any Economy. 3rd edition. American Management Association. ISBN 0-8144-7222-2