Modern Technological Equipment in Mechanical Engineering
Description: The discipline introduces undergraduates to advanced technologies and equipment used in modern mechanical engineering. During the study of this discipline, undergraduates gain knowledge about modern methods of material processing, automated production process control systems, robotics, as well as advanced technical solutions and innovations in the engineering industry. Undergraduates master the skills of working with new equipment and technologies necessary for the effective design and production of modern mechanical systems and products.
Amount of credits: 6
Пререквизиты:
- Repair of technological equipment
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 30 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 90 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Цель данной дисциплины состоит в раскрытии содержания и особенностей процесса конструирования и расчета металлорежущих станков.
Objective
- Задачей дисциплины является привитие студентам навыков, необходимых при расчете и конструировании механизмов и узлов металлорежущих станков.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание инженерных расчетов по типовым методикам и проектировать отдельные детали и узлы с использованием стандартных средств автоматизации проектирования в соответствии с техническим заданием
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Использование знаний в технико-экономическом анализе и принятие инженерных и управленческих решений
Learning outcome: formation of judgments
- о способах собирать и анализировать исходные информационные данные для проектирования технологических процессов изготовления машиностроительной продукции, средств технологического оснащения, автоматизации и управления
Learning outcome: communicative abilities
- Демонстрировать знания, способствующих формированию целостной личности в социальной среде и повышению ответственности индивида
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Способен критически переосмысливать накопленный опыт, изменять при необходимости профиль своей профессиональной деятельности, осознания социальной значимости своей будущей профессии, обладания высокой мотивацией к выполнению профессиональной деятельностиашиностроительных производств с использованием необходимых методов и средств анализа.
Teaching methods
созданием максимально ясного, конкретного языка для описания целей обучения, на который преподаватель может перевести недостаточно ясные формулировки
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Опрос по лекциям | 0-100 |
Защита практических | ||
2 rating | Опрос по лекциям | 0-100 |
Защита практических | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Привод станков
- График чисел оборотов и структурная схема
- Станки токарной группы
- Станки сверлильной группы
- Станки фрезерной группы
- Станки шлифовальной группы
- Станки зубонарезные
- Станки физические
- Станки с Числовым программным управлением
- Программирование станков с ЧПУ
Key reading
- 1 Металлорежущие станки. Под редакцией проф. Тепинкичиева В.К., М. «Машиностроение». 2003. 2 Чернов Н.Н. Металлорежущие станки. М.«Машиностроение» 2000 3 Гуртяков А.М. типовые механизмы и системы металлорежущих станков. Учебное пособие. 2009
Further reading
- 4. Mechanical engineering : учебное пособие / ed. M. Gökçek ; ishing process manager D. Duric ; nical editor T. Smiljanic. - Rijeka : InTech, 2012. - 670 с. - Библиогр.: с. 669-670. - ISBN 978-953-51-0505-3 : Б. ц. 5. Мамандығы "250140-Машина жасаудың технологиясы, металл кескіш станоктар мен саймандар = Специальность "250140- Технология машиностроения, металлорежущие станки и инструменты" : оқу бағдарламасы. - Астана : [б. и.], 2001. - 30 б. - 11500.00 т. т. 6. Капаева, С. Д. Кесу теориясы : 050712 "Машина жасау" мамандығының күндізгі және сыртқы бөлімдегі студенттеріне тәжірибелік жұмыстарға арналған әдістемелік нұсқаулар / С. Д. Капаева ; Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі; ШҚГТУ. - Өскемен : ШҚМТУ, 2006. - 50 б. - Библиогр.: б.49 . - 170.00 т.