Physical-chemical Basis of Geotechnologic metods Polymetalic and Pyritic Deposits

Ananin Alexandr Ivanovich

The instructor profile

Description: A feature of the geotechnological method of development of mineral deposits is the fact that the opening, preparation, development systems, technology is based mainly on the use of drilling wells (in rare cases, combined methods and schemes are used). In most cases enrichment is excluded from the process

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Planning of mountain works

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • To acquaint undergraduates with the theory, methodology and implementation of physico–chemical processes in the extraction of minerals by geotechnological methods of development of polymetallic and pyrite deposits, in conjunction with the requirements of a market economy
Objective
  • As a result of studying this discipline, undergraduates should: - have an idea - about the importance of the project business, the need for a comprehensive solution to all issues related to the rational use of natural resources and environmental protection, sound directions of scientific and technical development of the industry, etc.; - to know: theory and methods of optimization of qualitative and quantitative parameters of methods of forming variants and drawing up technical and economic models, methods of assessing the quality of design solutions; - be able to: analyze and synthesize various engineering solutions, choose the best option, determine optimal parameters using a computer, read and make mining plans; - acquire practical skills: in designing engineering solutions, using cost parameters, drawing up technical and economic models and determining optimal quantitative and qualitative parameters using a computer.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Углубление, полученных на первой профессиональной образовательной ступени подготовки (бакалавриат) специальных, межпредметных и внепредметных знаний, дополнение этих знаний за счет расширения методического и аналитического исследовательского аппарата
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • Применять знания, понимания и способность решать производственные проблемы; оценка инновационного потенциала проекта, инновационных рисков; разработка методических и нормативных документов, технической документации
Learning outcome: formation of judgments
  • Приобретение навыков научно-исследовательской деятельности: своевременное выявление проблемных вопросов, возникающих при производственных и исследовательских работах, определение рациональных путей их решения
Learning outcome: communicative abilities
  • Демонстрировать понимание сущности и значения информации в развитии современной геологии владение основными методами, способами и средствами получения, хранения, переработки информации; использование для решения коммуникативных задач современных технических средств и информационных технологий
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Самостоятельно учиться и непрерывно повышать квалификацию в течение всего периода профессиональной деятельности, приобретать научные, технические и социальные компетентности, опыта международного и межкультурного взаимодействия
Teaching methods

1. лекция ( ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов или учебных фильмов; ); 2. - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность в процессе обучения); 3. - решение учебных задач.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Семестровое задание
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Семестровое задание
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Тема 1
  • Тема 2
  • Химия геотехнологических процессов№ изменение изобарно – озотермического потенциала (правило энергии Гиббса)
  • Процесс растворения и кристаллизации
  • Процесс выщелачивания
  • Термомеханические процессы
  • Тепловые процессы в массиве
  • Методы переработки продуктов – осаждение, сгущение, коагуляция и флокуляция, флотация, цементация, гальвано-извлечение, сорбция, десорбция
  • Биосорбционная флотация, жидкостная экстракция
  • Технологические процессы геотехнологии – разведка, вскрытие, подго-товка, производство рабочих реагентов, очистная выемка, доставка, подъём, управление горным давлением, транспорт, переработка, рекультивация
  • Оборудование предприятий, добычное оборудование
  • Чановое и кучное выщелачивание
  • Подземное внутримассивное выщелачивание
  • Области применения подземного и кучного выщелачивания, геотермальной энергии
  • Электрофизические процессы
Key reading
  • 1 Аренс В.Ж. и др. Новое в технике и технологии бесшахтных методов добычи полезных ископаемых. Итоги науки и техники Серия «Разработка месторождений твердых полезных ископаемых. Т. 37. Специальные способы разработки. М.: ВИНИТИ, 2001. - 98 с. 2 П.В Егоров и др. Геотехнологические способы разработки полезных ископаемых/Учебное пособие Кемерово : КузГТУ, 2011 3 Журнал «Физико-технические проблемы разработки полезных ископаемых» – 2012 – 2015 гг.
Further reading
  • 1 Аренс В.Ж. Разработка месторождений самородной серы методом подземной выплавки. М.: Недра, 2003. - 264 с. 2 Аренс В.Ж. Скважинная добыча полезных ископаемых (геотехнология). М: Недра, 2002. - 279 с. 3 Аренс В.Ж., Исмагилов Б.В. , Шпак Д.Н. Скважинная гидродобыча твердых полезных ископаемых. М.: Недра, 2002. - 229 с 4 Бахуров В.Г., Вечеркии С.Т., Луценко И.К. Подземное выщелачивание урановых руд. М: Атомиздат, 2000 - 151с. 5 Горное дело. Терминологический словарь. М.: Недра, 2000.-694 с.