Planning of mountain works
Description: The course contains the methodology and methods of planning, operational planning at enterprises, the essence and stages of long-term planning and planning of production and sale of products. Effective planning of mining operations is the most important and largely determining factor for the successful operation of any underground mine..
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Technology of Underground Mineral Deposits Development
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- undergraduates gain knowledge about methods of planning mining operations at mining enterprises
Objective
- To give knowledge and ideas about the methods of mining planning, including the planning of production in accordance with the sales plan
Learning outcome: knowledge and understanding
- know the basic methods of planning mining operations at mining enterprises
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- be able to form production plans for the entire technological chain of product creation, be able to calculate production costs, cost calculation and its profitability
Learning outcome: formation of judgments
- Acquisition of research skills: timely identification of problematic issues arising during production and research work, determination of rational ways to solve them
Learning outcome: communicative abilities
- Демонстрировать понимание сущности и значения информации в развитии горного дела, владение основными методами, способами и средствами получения, хранения, переработки информации; использование для решения коммуникативных задач современных технических средств и информационных технологий
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Самостоятельно учиться и непрерывно повышать квалификацию в течение всего периода профессиональной деятельности, приобретать научные, технические и социальные компетентности, опыта международного и межкультурного взаимодействия
Teaching methods
1. лекция ( ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов или учебных фильмов; ); 2. - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность в процессе обучения); 3. - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Обсуждение лекции | 0-100 |
Выполнение практических занятий | ||
Реферат (презентация) | ||
Семестровое задание | ||
2 rating | Обсуждение лекции | 0-100 |
Выполнение практических занятий | ||
Реферат (презентация) | ||
Семестровое задание | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Сущность, цели и принципы планирования
- Методология и методы планирования
- Оперативное планирование на предприятиях
- Сущность и этапы перспективного планирования
- Недостатки отечественного опыта оперативного и перспективного планирования
- Порядок разработки месячного плана по очистным и подготовительным участкам горного предприятия
- Планирование производства и реализации продукции
- Порядок разработки годового плана
- Исследование рынка и планирование сбыта
- Планирование издержек и себестоимости продукции
- Планирование прибыли и рентабельности
- Научно – техническое планирование
- Планирование риска
- Системы планирования и оптимизации горных работ
- Основы бюджетного планирования
Key reading
- 1. Капутин Ю.Е. Информационные технологии планирования горных работ (для горных инженеров) СПб.: Недра.2010. - 424 с 2. Бухалков М.И. Планирование на предприятии, М.: ИНФРА, 2005. - 416 с. 3. Велесевич В.И., Лихтерман С.С., Ревазов М.А. Планирование на горном предприятии: Издательство «Горная книга», 2005. - 405 с. 4. Стратегическое планирование развития предприятия: Учебное пособие для вузов / В. И. Ляско. – М.: Издательство Экзамен, 2005. – 288 с.
Further reading
- 5 Горный журнал, 2005 - 2020 6 Горный журнал Казахстана ,2006 - 2020 7 Горное дело. Терминологический словарь. М., Недра, 1990, - 694 с. 8 Горно-геологический справочник по разработке рудных месторождений / под ред. А.М. Бейсебаева, М.Ж. Битимбаева, С.Ж. Дукеева. Алматы, ИМСК РК, 1997, т.1., 575 с.