Planning of mountain works

Nurshayykova Gulnur Tleubergenovna

The instructor profile

Description: The course contains the methodology and methods of planning, operational planning at enterprises, the essence and stages of long-term planning and planning of production and sale of products. Effective planning of mining operations is the most important and largely determining factor for the successful operation of any underground mine..

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Technology of Underground Mineral Deposits Development

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • undergraduates gain knowledge about methods of planning mining operations at mining enterprises
Objective
  • To give knowledge and ideas about the methods of mining planning, including the planning of production in accordance with the sales plan
Learning outcome: knowledge and understanding
  • know the basic methods of planning mining operations at mining enterprises
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • be able to form production plans for the entire technological chain of product creation, be able to calculate production costs, cost calculation and its profitability
Learning outcome: formation of judgments
  • Acquisition of research skills: timely identification of problematic issues arising during production and research work, determination of rational ways to solve them
Learning outcome: communicative abilities
  • Демонстрировать понимание сущности и значения информации в развитии горного дела, владение основными методами, способами и средствами получения, хранения, переработки информации; использование для решения коммуникативных задач современных технических средств и информационных технологий
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Самостоятельно учиться и непрерывно повышать квалификацию в течение всего периода профессиональной деятельности, приобретать научные, технические и социальные компетентности, опыта международного и межкультурного взаимодействия
Teaching methods

1. лекция ( ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; демонстрация слайдов или учебных фильмов; ); 2. - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность в процессе обучения); 3. - решение учебных задач.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Семестровое задание
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Семестровое задание
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Сущность, цели и принципы планирования
  • Методология и методы планирования
  • Оперативное планирование на предприятиях
  • Сущность и этапы перспективного планирования
  • Недостатки отечественного опыта оперативного и перспективного планирования
  • Порядок разработки месячного плана по очистным и подготовительным участкам горного предприятия
  • Планирование производства и реализации продукции
  • Порядок разработки годового плана
  • Исследование рынка и планирование сбыта
  • Планирование издержек и себестоимости продукции
  • Планирование прибыли и рентабельности
  • Научно – техническое планирование
  • Планирование риска
  • Системы планирования и оптимизации горных работ
  • Основы бюджетного планирования
Key reading
  • 1. Капутин Ю.Е. Информационные технологии планирования горных работ (для горных инженеров) СПб.: Недра.2010. - 424 с 2. Бухалков М.И. Планирование на предприятии, М.: ИНФРА, 2005. - 416 с. 3. Велесевич В.И., Лихтерман С.С., Ревазов М.А. Планирование на горном предприятии: Издательство «Горная книга», 2005. - 405 с. 4. Стратегическое планирование развития предприятия: Учебное пособие для вузов / В. И. Ляско. – М.: Издательство Экзамен, 2005. – 288 с.
Further reading
  • 5 Горный журнал, 2005 - 2020 6 Горный журнал Казахстана ,2006 - 2020 7 Горное дело. Терминологический словарь. М., Недра, 1990, - 694 с. 8 Горно-геологический справочник по разработке рудных месторождений / под ред. А.М. Бейсебаева, М.Ж. Битимбаева, С.Ж. Дукеева. Алматы, ИМСК РК, 1997, т.1., 575 с.