Modern problems are on mountain business

Nurshayykova Gulnur Tleubergenovna

The instructor profile

Description: The modern content and concept of mining Sciences are revealed. Naturally- the scientific content and methodology of mining Sciences are considered as a system of knowledge about- laws and methods of integrated and environmentally safe development and conservation- research Institute of subsoil on the basis of constant technological reproduction of their resources and new functionality.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Technology of Underground Mineral Deposits Development

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • In order to fully present the real potential of the subsoil and the directions of activity for its effective use and sufficient reproduction, it is necessary today to rethink the subject, content and goals of mining sciences, as well as to know the current problems of science and production in the field of mining .
Objective
  • The tasks of the development of the mineral resource complex and the mining industry have been and remain central to mining sciences. However , their solution is impossible without rational use in the long-term perspective of all natural resources. This will help not only to meet the current economic needs, but also to create normal conditions for the life of society. Today it is especially important to use all the variety of geological resources: to place waste rock dumps in the quarry space; to apply laying of waste from mining and metallurgical production during underground mining of minerals; to extract minerals using borehole physico-technical and physico-chemical geotechnologies, but without the destruction and movement of large rock masses; to create underground burials of highly radioactive waste in special rock massifs , etc. The solution is also of great importance environmental problems due to the utilization of non- traditional geo-resources: underground cavities (natural and artificial), thermal waters, man-made deposits, as well as specific properties of mountain massifs (geomechanical, petrographic, filtration, etc.).
Learning outcome: knowledge and understanding
  • 1. Знать общие принципы, виды организации проектирования, физико-механические свойства горных пород и методы управления состоянием массива , содержание проектной документации, методы инженерного проектирования, САПР
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • 1. Уметь использовать основные законы естественнонаучных дисциплин, методы математического анализа и моделирования, основы теоретического и экспериментального исследования в комплексной инженерной деятельности с целью моделирования объектов и технологических процессов в горном деле
Learning outcome: formation of judgments
  • 1. Выполнение проектно-конструкторской работы, самостоятельное проектирование, организация и проведение горно-геологических исследований
Learning outcome: communicative abilities
  • . Эффективно работать в качестве члена или руководителя коллектива, демонстрировать отвественность за результат работы и владеть основными методами получения, переработки и хранения информации для решения профессинальных задач горного дела
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • 1. Совершенствовать существующие и внедрять передовые методы ведения исследований, мобильность и восприимчивость к совершенствованию техники и технологии, использованиям достижений научно-технического прогресса в области горного дела
Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
Индивидуальное семестровое задание
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Современное состояние и проблемы при разработке месторождений полезных ископаемых
  • Ресурсы Республики Казахстан
  • Разработка месторождений на больших глубинах
  • Новые технологии разработки месторождений без оставления рудных целиков
  • Новые технологии добычи тонких и весьма тонких рудных залежей
  • Разработка месторождений вблизи природоохранных зон
  • Комплексная разработка ураносодержащих угольных месторождений
  • Подземная газификация при разработке угольных месторождений
  • Технология скважинной гидродобычи
  • Комплексная технология получения различных продуктов при разработке угольных месторождений
  • Современные проблемы разработки и эксплуатации угольных месторождений
  • Разработка месторождений с расположением закладочных комплексов под землей
  • Разработка месторождений урана путем скважинного выщелачивания с поверхности
  • Современные проблемы в области разрушения горных пород
  • Современные проблемы и основные технические направления дальнейшего совершенствования технологии открытых горных работ
Key reading
  • 1 Андрейко С.А. Современные проблемы науки и производства в области горного дела, Издательство Пермского государственного технического университета, 2010 2 Каплунов Д.Р., Калмыков В.Н., Рыльникова М.В. Комбинированная геотехнология-М.: Руда и металлы, 2003-560 с. 3 Опарин В.Н., Русин Е.П., Тапсиев А.П. и др. Мировой опыт автоматизации горных работ на подземных рудниках: Изд-во СО РАН, Новосибирск, 2007.99 с. 4 Трубецкой К.Н. Развитие горных наук и проблемы подготовки инженерных кадров в области освоения недр// Маркшейдерия и недропользование, №6, 2009 5 Каплунов Д.Р., Блюм Е.А., Болотов Б.Б. и др. Развитие подземной добычи при комплексном освоении месторождений.М.: Наука, 2002.-256 с. 6 Царикаев В.К. управление технологическими потоками и экологической безопасностью горных предприятий.-Владикавказ: Терек, 2001.-271 с.