Modern problems are on mountain business

Akylbaeva Asel Temirbaevna

The instructor profile

Description: The discipline contains information on industrial explosives, methods of drilling boreholes and boreholes, on blasting rocks on the surface, on blasting operations during underground mining, as well as rules for ensuring industrial safety for hazardous production facilities

Amount of credits: 5

Пререквизиты:

  • Destruction of Rock by Explosion

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 75
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Base disciplines

Goal
  • The purpose of the discipline is to teach undergraduates the basics of technology and organization of blasting operations on the Earth's surface, during underground mining and underground mining
Objective
  • The main task of the discipline is to instill in undergraduates independent skills of calculating the main parameters of the drilling and blasting complex and their implementation in production conditions
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать сведения о промышленных взрывчатых веществах, способах бурения шпуров и скважин, о взрывании пород на поверхности, о взрывных работах при подземной добыче полезных ископаемых и о взрывных работах при проведении подземных выработок
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • обосновано выбирать наиболее рациональную и безопасную , а также эффективную схему буровзрывных работ для конкретного месторождения;
Learning outcome: formation of judgments
  • Быть гибким и мобильным в различных условиях и ситуациях , связанных с профессиональной деятельностью и владеть навыками принятия решений организационного и экономического характера в условиях неопределенностей и рисков
Learning outcome: communicative abilities
  • Уметь эффективно работать в команде для выполнения поставленных задач по буровзрывным работам
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • Совершенствовать существующие и внедрять новые методы в исследовании буровзрывных работ
Teaching methods

- Интерактивные лекции (применение следующих активных форм обучения: обсуждения и слайд-шоу, фильмы, лекции с YouTube и других социальных сетей, демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - - решение учебных задач.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
тест
2  rating Обсуждение лекции 0-100
Выполнение практических занятий
Реферат (презентация)
тест
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Методы расчеты параметров буровзрывных работ
  • Перераспределение энергии взрыва между бризантными и фугастными формами работы
  • Увеличение доли энергии взрыва, трансформируемой ударной волной в породу
  • Создание условий для более продуктивной работы волн напряжений, распространяющихся в массиве горных пород
  • Геометрия расположения зарядов ВВ в массиве горных пород
  • Методика расчета параметров БРВ
  • Современные промышленные взрывчатые вещества
  • Схемы механизации взрывных работ с водосодержащими ВВ
  • Общие сведения о буровзрывных работах
  • Средства и способы инициирования зарядов промышленных ВВ
  • Средства огневого инициирования
  • Приборы для проверки электродетонаторов и электровзрывных сетей
  • Испытания взрывчатых материалов
  • Средства электроогневого инициирования
  • Способ определения относительной работоспособности взрывчатых веществ на объекте БВР
Key reading
  • 1 Кутузов Б.Н. Разрушение горных пород взрывом. М. МГИ, 2001 2 Миндели Э.О. Разрушение горных пород. М. Недра, 2001 3 Кутузов Б.Н. Справочник взрывника. М. Недра, 2002 4 Федоренко П.И. Буровзрывные работы. М. Недра, 2001 5 Единые правила безопасности при взрывных работах, РК, Астана, 2008