Modern design concepts seismosafe buildings and structures
Description: The issues of improvement of calculation and construction of buildings and structures, contained in the new normative and technical documents: the Code of Rules of the Republic of Kazakhstan 2017, Eurocode EN1998 are considered. New seismic zoning maps, topographic factors, classification of soils by seismic properties, buildings by responsibility and number of storeys, behaviour under seismic loading, assessment of irregularity are studied
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Modern design of construction projects using BIM-technologies
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method | oral examination |
Component: University component
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- Study of new normative and technical documents on the design of buildings and structures in earthquake-prone areas (zones) of the Republic of Kazakhstan
Objective
- Use natural factors in the design of facilities from the perspective of seismological engineering and the new rules for seismic loading calculations
Learning outcome: knowledge and understanding
- Выбор места строительства объектов с учётом грунтовых условий, топографических факторов, влияющих на сейсмобезопасность, уменьшающих сейсмические нагрузки
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Определение сейсмических нагрузок, выбор расчётных значений коэффициентов, работа с картами общего сейсмического зонирования и таблицами сейсмических ускорений
Learning outcome: formation of judgments
- Освоение логики рационального проектирования с позиций повышения сейсмобезопасности
Learning outcome: communicative abilities
- Умение работать в команде, оказывать помощь, уметь воспринимать советы и замечания коллег
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Проявлять интерес к решению сложных вопросов обеспечения сейсмобезопасности, к поиску нестандартных подходов
Teaching methods
- При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция,- поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Ensuring seismic safety in the selection of space-planning solutions. | 0-100 |
Building seismic protection. | ||
Ceilings and Covers of Earthquake-Resistant Buildings | ||
2 rating | Structural diagrams of earthquake-resistant buildings | 0-100 |
Foundations of earthquake-proof buildings. | ||
Quality control of earthquake-proof construction. | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
practicum | correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the main concepts; | Demonstrates solid theoretical and practical knowledge, knows the terminology, but has made minor errors that can be corrected independently | When answering questions, the student correctly understands the essence of the question, but in the answer there are separate problems in the assimilation of the issues of the course | correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the main concepts; |
Собеседование по контрольным вопросам | демонстрирует системные теоретические знания, владеет терминологией, логично и последовательно объясняет сущность явлений и процессов, делает аргументированные выводы и обобщения, способность быстро реагировать на уточняющие вопросы | демонстрирует прочные теоретические знания, владеет терминологией, приводит примеры, но при этом делает несущественные ошибки, которые исправляет при незначительной коррекции преподавателем | демонстрирует неглубокие знания, , недостаточное умение делать аргументированные выводы и приводить примеры, делает ошибки, которые может исправить только при коррекции преподавателем. | демонстрирует незнание теоретических основ предмета, несформированные навыки анализа явлений и процессов, не умеет делать аргументированные выводы и приводить примеры, не владеет терминологией, проявляет отсутствие логичности и последовательности изложения, делает ошибки, которые не может исправить,отказывается отвечать на занятии |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Общие конструктивно-планировочные требования к зданиям и сооружениям
- Системы сейсмоизоляции и активной сейсмозащиты
- Покрытия, перекрытия, перегородки, лестницы и другие конструктивные элементы
- Здания с диафрагмами и ядрами жесткости
- Требования к основаниям и фундаментам в сейсмоопасных районах
- Контроль качества сейсмостойкого строительства
- Организация авторского надзора
Key reading
- 1. Sinicyn, S. B. Teoriya sejsmostojkosti : kurs lekcij / S. B. Sinicyn. — Moskva : Moskovskij gosudarstvennyj stroitelnyj universitet, EBS ASV, 2014. — 88 c. — ISBN 978-5-7264-0789-0. — Tekst : elektronnyj // Cifrovoj obrazovatelnyj resurs IPR SMART : [sajt]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/23752.html (data obrasheniya: 02.10.2023). — Rezhim dostupa: dlya avtorizir. Polzovatelej
- 2.SP RK 2.03-30-2017. Stroitelstvo v sejsmicheskih rajonah (zonah) Respubliki Kazahstan / Komitet po delam stroitelstva i ZhKH Ministerstva po investiciyam i razvitiyu RK, Astana, 2017. – 122 s.
- 3. SN RK 2.03-28-2004. Shkala dlya ocenki intensivnosti zemletryasenij MSK-64(K)/ Komitet po delam str-va i ZhKH Min-va ind. i torgovli RK, - Almaty, 2004. - 16 s.
- 4. Mkrtychev, O. V. Sejsmostojkost zhelezobetonnyh zdanij i sooruzhenij pri povtornyh zemletryaseniyah : monografiya / O. V. Mkrtychev, P. I. Andreeva, M. I. Andreev. — Moskva : MISI-MGSU, EBS ASV, 2019. — 112 c. — ISBN 978-5-7264-1930-5. — Tekst : elektronnyj // Cifrovoj obrazovatelnyj resurs IPR SMART : [sajt]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/101827.html (data obrasheniya: 02.10.2023). — Rezhim dostupa: dlya avtorizir. Polzovatelej
- 5. Mustakimov, V. R. Proektirovanie sejsmostojkih zdanij : uchebnoe posobie / V. R. Mustakimov. — Moskva : Aj Pi Ar Media, 2022. — 343 c. — ISBN 978-5-4497-1389-6. — Tekst : elektronnyj // Cifrovoj obrazovatelnyj resurs IPR SMART : [sajt]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/116455.html (data obrasheniya: 02.10.2023). — Rezhim dostupa: dlya avtorizir. polzovatelej. - DOI: https://doi.org/10.23682/116455
Further reading
- 6. Ocenka effektivnosti primeneniya legkih ograzhdayushih konstrukcij v odnoetazhnyh proizvodstvennyh zdaniyah s zhelezobetonnym karkasom s uchetom sejsmicheskih vozdejstvij : magister. dis. na soisk. akad. step. magistra / D. S. Makarova ; ruk. raboty A. V. Hapin. - Ust-Kamenogorsk : VKGTU, 2014. - 91 s. : graf., tabl. - Bibliogr.: s. 63
- 7. Sarkisov, D. Yu. Sejsmostojkost zdanij i sooruzhenij : uchebnoe posobie / D. Yu. Sarkisov. — Tomsk : Tomskij gosudarstvennyj arhitekturno-stroitelnyj universitet, EBS ASV, 2021. — 364 c. — ISBN 978-5-93057-965-9. — Tekst : elektronnyj // Cifrovoj obrazovatelnyj resurs IPR SMART : [sajt]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/123730.html (data obrasheniya: 08.09.2022). — Rezhim dostupa: dlya avtorizir. Polzovatelej