Finite-element analysis of industrial buildings
Description: The calculation of steel industrial buildings and their individual structures using the SCAD Office program is considered. We get acquainted with the main types of design schemes, and their differences. We will learn how to model frame and truss structures, taking into account the conditions for adjoining elements. Algorithms for static and structural analysis of steel structures are given with instructions for determining and specifying loads. We will learn how to carry out the calculation of the building for stability, find the estimated length of the elements.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Building Constructions
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- Выполнять практические расчеты несущих конструкций зданий и сооружений с использованием проектно-вычислительного комплекса "Scad"; овладение практическими навыками обработки и анализа полученных результатов
Objective
- Умение составлять расчетные схемы для статического и прочностного расчета несущих конструкций зданий и сооружений, а также расчеты на прочность, жесткость и устойчивость элементов строительных конструкций с использованием проектно-вычислительного комплекса "Scad".
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание назначения, области применения, структуры, возможностей, условий функционирования программных комплексов, наиболее часто применяемых в настоящее время
Learning outcome: applying knowledge and understanding
Learning outcome: formation of judgments
- Выбор рациональных расчетных схем и типов конечных элементов для получения корректных результатов расчета
Learning outcome: communicative abilities
- Внесение изменений в расчетные схемы и их уточнение по предложениям разработчиков архитектурного и конструктивного разделов проектов
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Формирование интереса к поиску новых программных продуктов для реализации расчетов с использованием метода конечных элементов
Teaching methods
интерактивная лекция
информационно-коммуникационная (занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ)
поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения)
решение учебных задач
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Работа с пакетом "SCAD" на примере расчета балки. | 0-100 |
Расчет плоской фермы. Проверка несущей способности стальных сечений. | ||
2 rating | Расчет и проверка сечений элементов пространственного каркаса здания | 0-100 |
Анализ устойчивости. | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Тема 1
- Тема 2
- Тема 3
- Тема 4
- Тема 5
- Тема 6
- Тема 7
- Тема 8
- Тема 9
Key reading
- Вычислительный комплекс SCAD в учебном процессе. Статический расчет: Учебное пособие/ Семенов А.А., Габитов А.И., Маляренко А.А., Порываев И.А., Сафиуллин М.Н. — М.: Издательство АСВ, Издательство СКАД СОФТ, 2013.-238 с.
- Металлические конструкции. Расчёт элементов и соединений с использованием программного комплекса SCAD Office. Учебное пособие/ Семенов А.А., Габитов А.И., Порываев И.А., Сафиуллин М.Н., Юрченко В.В. — М.: Издательство СКАД СОФТ, Издательство АСВ, 2012. - 338с.
- SCAD Office. Вычислительный комплекс SCAD/ Карпиловский В.С., Криксунов Э.З., Маляренко А.А., Перельмутер А.В., Перельмутер М.А. — М.: Издательство СКАД СОФТ, 2011. – 656 с.
- Сейсмология и сейсмостойкость сооружений: Книга (учебник) для строительных специальностей /Абаканов Т., Кусаинов А.А., Теплых А.В., Бондарев Д.Е. − М., Издательство СКАД СОФТ, Издательство АСВ, 2024. − 624 стр.
Further reading
- Городецкий А.С., Евзеров И.Д. Компьютерные модели конструкций. – Киев. 2005.
- Сайт программы SCAD Office: [Электрон. ресурс]. – Режим доступа: www.scadsoft.ru