Engineering and Ecological Safety of Building Systems

Makhiev Bekbolat Espulovich

The instructor profile

Description: Classification of accidents and disasters, causes of collapse of building structures and structures and ways to prevent them, sources of environmental pollution by the construction industry, disposal of construction waste and environmental certification of construction enterprises

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Modern design of construction projects using BIM-technologies

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 30
Practical works 30
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method exam

Component: Component by selection

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • ознакомление с современными проблемами в области обеспечения безопасности людей при авариях и катастрофах
Objective
  • Ознакомление с современными проблемами в области обеспечения безопасности людей при авариях и катастрофах
Learning outcome: knowledge and understanding
  • Знать современные технологии в строительном производстве, новые методы и способы в технологии строительных процессов зданий и сооружений
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • правильно выбирать строительные конструкции зданий с учетом пожарной и аварийной безопасности
Learning outcome: formation of judgments
  • знать причины обрушения зданий и пути их предотвращения, пути предотвращения загрязнения окружающей среды предприятиями строительной индустрии
Learning outcome: communicative abilities
  • обладают способностью сформировать мероприятия, направленные на повышение надежности и безопасности строительных систем и сделать выводы
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • студент должен приобрести навыки работы со справочной, нормативной и учебной литературой в области проектирования инженерных систем с точки зрения экологической безопасности при строительстве.
Teaching methods

- поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность магистрантов в процессе обучения); - решение учебных задач.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Выполнение индивидуального задания с использованием конспекта по учебной и технической литературе 0-100
Определение свойств предельных состояний , степени огнестойкости, конструктивной и пожарной опасности по индивидуальному заданию
2  rating Составление экологического паспорта строительных предприятий 0-100
Реферат
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Interview on control questions knows the terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, quickly responds to clarifying questions demonstrates solid knowledge, mastery of terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, draws reasoned conclusions, but makes minor errors, which he/she corrects independently or when corrected by the teacher. demonstrates shallow knowledge, insufficient ability to give examples, shows insufficient fluency in terminology, makes mistakes that can be corrected only when corrected by the teacher. knows the terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, quickly responds to clarifying questions
Work on practical classes performed the practical work in full with observance of the necessary sequence of actions; in the answer correctly and accurately performs all records and tables, correctly analyzes errors. The student's answer to the questions meets the basic requirements, but made one mistake or no more than two mistakes, the student can correct them independently or with a little help from the teacher. performed the work not completely, in the course of the work were made mistakes. When answering questions, the student correctly understands the essence of the question, but the answer has some problems in the assimilation of the issues of the course, made no more than one gross error and two mistakes. performed the practical work in full with observance of the necessary sequence of actions; in the answer correctly and accurately performs all records and tables, correctly analyzes errors.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Общие сведения о теории катастроф
  • Примеры формирования математического подхода к теории аварий и катастроф
  • Последствия аварий и катастроф
  • Взрывы, пожары, обрушения строительных конструкций, выбросы сильнодействующих ядовитых веществ
  • Техногенные катастрофы и пути их предотвращения
  • Пожарно- техническая классификация зданий и сооружений
  • Особенности поведения строительных конструкций в условиях пожара
  • Причины обрушения строительных конструкций зданий и сооружений
  • Изменение нагрузок в процессе эксплуатации в сторону увеличения
  • Пути повышения экологической безопасности для предприятия строительной индустрии
  • Источники загрязнения окружающей среды и их воздействие на природу и строительные конструкции
  • Экологический паспорт
  • Определение ущерба от землетрясений
  • Прямой, косвенный и полный ущерб
  • Правила поведения во время и после землетрясения
Key reading
  • 1.Скрыпник, А. И. Основы экологической безопасности и эксплуатации зданий, сооружений и инженерных систем : учебное пособие / А. И. Скрыпник, С. А. Яременко, А. В. Шашин. — Москва : Ай Пи Ар Медиа, 2021. — 84 c. — ISBN 978-5-4497-1053-6. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/108356.html (дата обращения: 27.09.2023). — Режим доступа: для авторизир. Пользователей
  • 2.Пожарная безопасность общественных и жилых зданий : справочник / под редакцией С. В. Собуря. — 8-е изд. — Москва : ПожКнига, 2023. — 280 c. — ISBN 978-5-98629-115-4. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/130354.html (дата обращения: 22.05.2023). — Режим доступа: для авторизир. Пользователей
  • 3.Гридэл, Т. Е. Промышленная экология : учебное пособие для вузов / Т. Е. Гридэл, Б. Р. Алленби ; перевод Э. В. Гирусов ; под редакцией Э. В. Гирусов. — Москва : ЮНИТИ-ДАНА, 2017. — 526 c. — ISBN 5-238-00620-9. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop
  • Парфёненко, А. П. Аудит пожарной безопасности зданий и сооружений : учебно-методическое пособие / А. П. Парфёненко. — Москва : МИСИ-МГСУ, ЭБС АСВ, 2022. — 45 c. — ISBN 978-5-7264-3077-5. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/131552.html (дата обращения: 05.07.2023). — Режим доступа: для авторизир. Пользователей
  • Безопасность в строительстве и архитектуре. Промышленная безопасность при строительстве и эксплуатации зданий и сооружений : сборник нормативных актов и документов / составители Ю. В. Хлистун. — Саратов : Ай Пи Эр Медиа, 2015. — 89 c. — ISBN 978-5-905916-55-7. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/30267.html (дата обращения: 12.06.2023). — Режим доступа: для авторизир. Пользователей
Further reading
  • 1.СП РК 2.03-30-2017Строительство в сейсмических районах (зонах) Республики Казахстан : научное издание. - Астана : [б. и.], 2017. - ~Б. ц.
  • 3.Технический регламент о безопасности зданий и сооружений / . — Москва : Издательский дом ЭНЕРГИЯ, 2013. — 52 c. — ISBN 978-5-98908-167-7. — Текст : электронный // Цифровой образовательный ресурс IPR SMART : [сайт]. — URL: https://www.iprbookshop.ru/22751.html (дата обращения: 02.10.2023). — Режим доступа: для авторизир. Пользователей
  • 4. IPR SMART http://www.iprbookshop.ru 5. ScienceDirect - http://www.sciencedirect.com. 6. EBSCO Discovery Service (EDS) - http://search.ebscohost.com