Calculation and design of systems for ensuring comfortable working conditions
Description: The discipline studies modern domestic and foreign developments in the field of technologies for means and systems for ensuring safe working conditions and environmental protection, industrial safety and safety in emergency situations; identifies hazards, assesses the risk of their implementation, selects means and systems for protecting against hazards and ways to ensure comfortable living conditions.
Amount of credits: 5
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- Preparation of undergraduates who know the organizational and technical basics of labor protection and are able to apply them in the organization of the production process.
Objective
- - to predict dangerous and harmful effects on a person (identification of hazards, risk assessment); - to analyze the causes of occupational injuries and occupational diseases; - to develop effective measures to prevent cases of occupational injuries and the occurrence of occupational diseases; - to use reference and regulatory and technical documentation; - to know their rights and obligations in the field of occupational safety.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Овладение базовыми знаниями в области безопасности технологических процессов, способствующих формированию высокообразованной личности с правовой грамотностью, широким кругозором и культурой мышления. Овладение специальными знаниями в области обеспечения безопасности труда.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Овладение базовыми знаниями в области безопасности технологических процессов, способствующих формированию высокообразованной личности с правовой грамотностью, широким кругозором и культурой мышления. Овладение специальными знаниями в области обеспечения безопасности труда.
Learning outcome: formation of judgments
- Овладение специальными знаниями и методами в области обеспечения безопасности производственных процессов
Learning outcome: communicative abilities
- Приобретение навыков безопасного обращения с современной техникой, умение использовать информационные технологии и ресурсы для безопасной эксплуатации техники.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Навыки обучения, способности к самостоятельному изучению: - Основам нормирования в области обеспечения охраны труда и безопасности жизнедеятельности; - методами оценки и прогноза состояния охраны труда и безопасности жизнедеятельности; - владеть приемами проведения мониторинга и аудита в области охраны труда. - обеспечивать безопасные условия труда работникам в процессе их трудовой деятельности; - принимать меры по предотвращению несчастных случаев на рабочих местах и технологических процессах; - организовывать и проводить расследования несчастных случаев на производстве в порядке, установленном законодательством РК; - устанавливать порядок по обеспечению работников средствами индивидуальной и коллективной защиты от воздействия вредных и опасных факторов, а также, проводить контроль за их применением по назначению; - действиям в чрезвычайных ситуациях (ЧС) мирного и военного времени, способам защиты населения, основам организации и проведения поисково-спасательных и других неотложных работ при ликвидации последствий стихийных бедствий, аварий, катастроф и применения современных средств поражения; - характеристику способов защиты работников от последствий чрезвычайных ситуаций; - основы инженерной защиты рабочих и служащих, а также производственной деятельности объектов хозяйствования; - уметь определять с помощью приборов степень комфортности рабочей зоны и производственной среды; - работать с научной, научно-популярной литературой по охраны труда и безопасности жизнедеятельности; - разрабатывать мероприятия по повышению безопасности технологических машин и оборудования; - планировать мероприятия по защите производственного персонала и населения в чрезвычайных ситуациях; - объяснять социально-экологические последствия чрезвычайных ситуаций природного и техногенного характера; Навыки работы с основными нормативными документами в области безопасности труда. Умение применять современные методы для разработки малоотходных, энергосберегающих и экологически чистых технологий, обеспечивающих безопасность жизнедеятельности людей и их защиту от опасных и вредных производственных факторов.
Teaching methods
1)Технологии традиционной учебной деятельности (лекционно-семинарская). 2) Технологии учебно-профессиональной деятельности. 3) Технология проблемного обучения. 4) Технологии развивающего обучения. 5) Технология дифференцированного обучения. 6) Технология деловой игры.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Практические занятия | 0-100 |
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Сдача лекционного материала | ||
Работа с нормативными документами | ||
Тестирование | ||
2 rating | Практические занятия | 0-100 |
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Практические занятия | ||
Сдача лекционного материала | ||
Работа с нормативными документами | ||
Тестирование | ||
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
Review of lecture notes and individual oral interview | Demonstrates systemic theoretical knowledge, knows terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions | Demonstrates solid theoretical knowledge, knows terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech, but at the same time makes minor mistakes that he corrects independently or with minor correction by the teacher | Demonstrates shallow theoretical knowledge, shows poorly formed skills in analyzing phenomena and processes, insufficient ability to draw reasoned conclusions and give examples, shows insufficient fluency in monologue speech, terminology, logic and consistency of presentation, makes mistakes that can only be corrected by a teacher. | Demonstrates systemic theoretical knowledge, knows terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions |
Protection of practical tasks | Completed the practical work in full with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, graphs, calculations, correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the main concepts; accompanies the answer with new applications, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material acquired in the study of other disciplines | I fulfilled the requirements for the "5" rating, but 2-3 shortcomings were made. The student's answer to the questions meets the basic requirements for answering 5, but is given without applying knowledge in a new situation, without making connections with previously studied material and material learned from studying other disciplines; one mistake or no more than two shortcomings are made, the student can correct them independently or with a little help from a teacher | I have not completed the work completely, but at least 50% of the volume of practical work, which allows me to obtain correct results and conclusions; errors were made during the work. When answering the questions, the student correctly understands the essence of the question, but in the answer there are separate problems in mastering the questions of the course, which do not prevent further assimilation of the program material; no more than one gross error and two shortcomings were made | Completed the practical work in full with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, graphs, calculations, correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the main concepts; accompanies the answer with new applications, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material acquired in the study of other disciplines |
Written work, defense | A complete and complete picture of the topic, including the history of the topic, leading scientists, modern vision, methods and techniques for preventing negative consequences | The origin and problems of the problem have not been fully disclosed. In general, complete knowledge is demonstrated, perhaps insufficiently systematized knowledge | Episodic, fragmentary knowledge, not systematized. | A complete and complete picture of the topic, including the history of the topic, leading scientists, modern vision, methods and techniques for preventing negative consequences |
Milestone testing | Corresponds to the points for the answered questions (90-100) | Corresponds to the points for the answered questions (70-89) | Corresponds to the points for the answered questions (50-69) | Corresponds to the points for the answered questions (90-100) |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение
- Безопасность технологических процессов
- Нормативно-правовая и нормативно-техническая база расчёта и проектирования систем обеспечения безопасности
- Обеспечение промышленной безопасности опасных производственных объектов
- Санитарно-гигиенические требования к размещению производственных объектов
- Санитарно-гигиенические требования к рабочим местам и трудовому процессу
- Понятие о микроклимате производственного помещения
- Производственная вентиляция, виды, назначение, принципы расчета и конструктивное исполнение
- Очистка воздуха на рабочем месте от пыли и вредных химических веществ
- Производственное освещение, системы и виды
- Источники шума на производстве, гигиеническое нормирование, средства и методы защиты от шума
- Источники вибрации на производстве
- Проектирование способов и средств защиты от поражения электрическим током людей при их взаимодействии с электроустановками
- Расчет и проектирование систем и средств обеспечения пожарной безопасности
Key reading
- 1. Трудовой Кодекс Республики Казахстан, 2016 г. 2. Закон Республики Казахстан «О гражданской защите, 2014 г. 3. СН РК 2.02-01-2014 "Пожарная безопасность зданий и сооружений" 4. Сборник нормативных актов Республики Казахстан по охране труда /под ред. Адбаевой К. А., Спатаева Н. Д., Караганда. — 356с. 5. Говоров Е. И., Степанов А. Т. Общие основы охраны труда.- Алматы.: РИК по УМЛ, 2003.— 113с.
Further reading
- 6 Безопасность жизнедеятельности./Под ред. С.В.Белова. 2-е изд. - М.: Высшая школа, 1999. 7 Безопасность жизнедеятельности. Безопасность технологических процессов и производств (Охрана труда). /П.П.Кукин, и др. - М.: Высш. шк., 1999. 8 Аманжолов Ж. , Охрана труда и техника безопасности; Астана : Фолиант,2011 9 Арустамов Э.А. Безопасность жизнедеятельности:Учебник для студентов высшего профессионального заведения-М.: Академия, 2008. 10 Аипов А.К., Охрана труда и безопасность жизнедеятельности; Учебное пособие,-Астана: Каз.УЭФМТ, 2013