Regional environmental monitoring
Description: The discipline studies a comprehensive information system for monitoring and evaluating the characteristic features of the environment and natural resources in order to analyze, predict and control changes in their state under the influence of natural and anthropogenic factors, theoretical and methodological foundations, environmental properties of the natural environment and anthropogenesis of the region; productivity and dynamics of the ecosystem, the degree of environmental sustainability of the landscape.
Amount of credits: 5
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Base disciplines
Goal
- Achieving high-quality environmental education in the knowledge of the geoecological state and the laws of spatial differentiation of natural and technical geosystems, assessing the prospects for the development of regional geoecological situations through the prism of actions for monitoring, analysis, assessment and forecast of the state of the environment and natural resources.
Objective
- изучение теоретического объема курса - анализ закономерностей развития природно-технических геосистем
Learning outcome: knowledge and understanding
- – способность использовать фундаментальные и новейшие достижения в охране окружающей среды на уровне региона; – способность находить организационно-управленческие решения в различных производственных ситуациях, характерных для региона.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- - пространственная организация природно-технических геосистем, - возможности адаптации человека к условиям существования в дестабилизированных геосистемах.
Learning outcome: formation of judgments
- - пространственная организация природно-технических геосистем, - возможности адаптации человека к условиям существования в дестабилизированных геосистемах.
Learning outcome: communicative abilities
- способность использовать фундаментальные и новейшие достижения в охране окружающей среды; – способность находить организационно-управленческие решения в различных производственных ситуациях.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- оценивать геоэкологическую обстановку, - пользоваться основными методиками мониторинга окружающей среды - информационной системы оценок параметров экологического состояния окружающей среды - осуществлять прогноз состояния природно-технических геосистем в условиях нарастающего антропогенного воздействия на окружающую среду.
Key reading
- 1. Горшков М.В. Экологический мониторинг. Учеб. пособие / М.В. Горшков. - Владивосток: Изд-во ТГЭУ, 2010. - 313 с. 2. Голицин А.Н. Промышленная экология и мониторинг окружающей среды – М.: ИРПО, 2007 3. Голицин А.Н. Промышленная экология и мониторинг окружающей среды – М.: Оникс, 2010 4. Тихонова И.О., Кручинина Н.Е., Десятков А.В. Экологический мониторинг водных объектов. – М.: Инфра-М, 2012. – 152 с. 5. Тихонова И.О., Тарасов В.В., Кручинина Н.Е., Экологический мониторинг атмосферы. – М.: Инфра-М, 2012. – 136 с.