Assessment of investment projects efficiency

Granetskiy Vladimir Nikolaevich

The instructor profile

Description: The assessment of the effectiveness of investment activities is a separate field of economic knowledge that is extremely rich in terms of the range of approaches and methods used. This field goes far beyond investment analysis and focuses on the process of justifying investment projects in the face of uncertainty and high risks. It also includes the analysis of the project's environment, as well as static and dynamic methods for evaluating it. The course also covers the use of project management tools and software applications on a computer.

Amount of credits: 3

Пререквизиты:

  • Enterprise Economics

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 15
Laboratory works
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 15
SAW (Student autonomous work) 45
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: Component by selection

Cycle: Base disciplines

Goal
  • obtaining by students a complex of economic knowledge in the field of investment activity of the enterprise, making managerial decisions in this sphere, and also acquisition of practical skills on designing and estimation of investment projects, choice of ways of their financing.
Objective
  • to provide theoretical training of students in mastering all investment and financial categories and concepts, to understand their socio-economic content and significance.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • to know the content of the main categories of investment activity of the enterprise; legislative and regulatory acts regulating the investment activity of the enterprise; the concept of "investment project" and the content of the life cycle of the investment project; the content of the methods of economic evaluation of investments.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • be able to make decisions on the choice of effective investment projects; draft an investment project or participate in its development; use information and computer technologies to assess the effectiveness of investments.
Learning outcome: formation of judgments
  • possess special economic terminology; methodology for analyzing the risk of investment activity of an enterprise; methodology for evaluating the effectiveness of investment projects.ability to make a decision in conditions of uncertainty and bear responsibility for it.
Learning outcome: communicative abilities
  • the ability to self-govern in communication, the ability to correctly assess the communicative situation and navigate in it, the ability to competently build their speech.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • possesses skills of acquiring new knowledge on development, evaluation and realization of investment projects necessary for professional activity.
Teaching methods

При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - программf MS Project/

Использование личностно-ориентированного развивающего обучения.

Assessment of the student's knowledge

Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.

Period Type of task Total
1  rating Конспект лекций 1 0-100
Эссе
Решение задач блока 1
Проверочная работа
2  rating Конспект лекций 2 0-100
Эссе
Решение задач блока 2
Проверочная работа
Total control Exam 0-100
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task 90-100 70-89 50-69 0-49
Excellent Good Satisfactory Unsatisfactory
Письменный экзамен состоит из 3 вопросов: 2 теоретических вопроса (60 мин) и одна практическая задача (40 мин). Продолжительность экзамена 1 час 40 мин. Экзаменационный материал состоит 60% теоретического материала 40% практического материала Студент сдал модуль, если итоговая оценка выше 50%. Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов необходимые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество их выполнения оценено числом баллов, близким к максимальному. Теоретическое содержание курса освоено полностью, без пробелов, некоторые практические навыки работы с освоенным материалом сформированы недостаточно, все предусмотренные программой обучения учебные задания выполнены, качество выполнения ни одного из них не оценено минимальным числом баллов, некоторые виды заданий выполнены с ошибками. Теоретическое содержание курса освоено частично, но пробелы не носят существенного характера, необходимые практические навыки работы с освоенным материалом в основном сформированы, большинство предусмотренных программой обучения учебных заданий выполнено, некоторые из выполненных заданий, возможно, содержат ошибки Теоретическое содержание курса не освоено, необходимые практические навыки работы не сформированы, выполненные учебные задания содержат грубые ошибки, дополнительная самостоятельная работа над материалом курса не приведет к существенному повышению качества выполнения учебных заданий.
Evaluation form

The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:

  • 40% of the examination result;
  • 60% of current control result.

The final grade is calculated by the formula:

FG = 0,6 MT1+MT2 +0,4E
2

 

Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;

E is a digital equivalent of the exam grade.

Final alphabetical grade and its equivalent in points:

The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:

Alphabetical grade Numerical value Points (%) Traditional grade
A 4.0 95-100 Excellent
A- 3.67 90-94
B+ 3.33 85-89 Good
B 3.0 80-84
B- 2.67 75-79
C+ 2.33 70-74
C 2.0 65-69 Satisfactory
C- 1.67 60-64
D+ 1.33 55-59
D 1.0 50-54
FX 0.5 25-49 Unsatisfactory
F 0 0-24
Topics of lectures
  • Тема 1
  • Тема 2
  • Тема 3
  • Тема 4
  • Тема 5
  • Тема 6
  • Тема 7
  • Тема 8
  • Тема 9
  • Тема 10
  • Тема 11
  • Тема 12
  • Тема 13
  • Тема 14
  • Тема 15
Key reading
  • Гранецкий В.Н., Рахимбердинова М.У. Практикум по управлению проектами. - Усть - Каменогорск: ВКГТУ, 2020. - 205с.
  • Гранецкий В.Н., Слонец И., Жакенова Г.И. Управление проектом. Учебное пособие. – Усть-Каменогорск: ВКГТУ, 2016. – 127 с.
  • Волков И.М., Грачев М.В. Проектный анализ: Продвинутый курс: Учебное пособие. – М.: ИНФРА-М, 2016. – 495с.
  • Сейтказиева А.М. и др. Инвестиционная деятельность предприятия: Учебное пособие / А.М. Сейтказиева, А.Б. Байкадамова, Ж.И. Сариева. - Алматы: Экономика, 2018.
  • Предпринимательский Кодекс Республики Казахстан (с изменениями и дополнениями по состоянию на 11.02.2024 г.)
  • Вейс, Ю. В. Оценка экономической эффективности инвестиционных проектов : учебно-методическое пособие / Ю. В. Вейс, К. С. Баловнева. — 3-е изд. — Самара : Самарский государственный технический университет, ЭБС АСВ, 2020. — 59 c.
  • Кисова А.Е. Оценка эффективности инновационных проектов : учебное пособие / Кисова А.Е.. — Липецк : Липецкий государственный технический университет, ЭБС АСВ, 2021. — 136 c.
Further reading
  • Балабанов И.Т. Инвестиционный менеджмент. – СПб.: Питер, 2021. – 304 с.14.
  • Колтынюк Б.А. Инвестиционные проекты: Конспект лекций. – СПб.: Изд – во Михайлова В.А., 2009. – 172с.
  • Савчук В.П. Оценка эффективности инвестиционных проектов: Учебник - Киев: “АДЕФ-Украина”, 2014.- 145с.