Installation and Operation of Electrical Systems
Description: The discipline develops students' ability to understand the principles of installation and operation of power supply systems, apply knowledge to the organization and conduct of installation and commissioning work, as well as analyze and evaluate the effectiveness of these systems. The course covers the theoretical foundations and practical skills of installation, commissioning and operation of electrical equipment, as well as methods for diagnosing and troubleshooting power supply systems. As a result of the training, the student will know the designs and principles of operation of electrical equipment; understand the technological processes of installation and commissioning; apply diagnostic and troubleshooting methods; analyze the operating modes of power supply systems; evaluate their operational reliability; develop recommendations for improving the efficiency of their functioning.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Electric Power Lines and Systems
Course Workload:
| Types of classes | hours |
|---|---|
| Lectures | 15 |
| Practical works | 30 |
| Laboratory works | |
| SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
| SAW (Student autonomous work) | 75 |
| Form of final control | Exam |
| Final assessment method | a written exam |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- формирование знаний по основам теории, изучение общих вопросов монтажа и эксплуатации воздушных и кабельных линий; монтаж и эксплуатация электрооборудования распределительных устройств и подстанций; монтаж и эксплуатация силовых трансформаторов.
Objective
- Приобретение практических навыков по эксплуатации воздушных и кабельных линий
Learning outcome: knowledge and understanding
- знать порядок разработки и состав монтажной, наладочной и ремонтной документации; знать способы планирования монтажно-наладочных работ по вводу в эксплуатацию электротехнического оборудования;
- Владеть методиками испытаний, наладки и ремонта технологического оборудования в соответствии с профилем работы
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- знать методы и способы проведения работ по техническому обслуживанию электрических машин, аппаратуры, кабельных и конденсаторных изделий, электротехнического оборудования и систем внутризаводского электроснабжения
- уметь разрабатывать программы и проводить приемо-сдаточные испытания электротехнического оборудования; уметь разрабатывать эксплуатационную документацию; уметь проводить испытания и определение работоспособности установленного и ремон-тируемого оборудования
Learning outcome: formation of judgments
- Соблюдать экологическую безопасность на производстве, участвовать в разработке и осуществлении экозащитных мероприятий и мероприятий по энерго- и ресурсосбережению на производстве
Learning outcome: communicative abilities
- Иметь способность к организации рабочих мест, их технического оснащения, размещению технологического оборудования в соответствии с технологией производства, нормами техники безопасности и производственной санитарии, пожарной безопасности и охраны труда
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Обладать готовностью к планированию и участию в проведении плановых испытаний и ремонтов технологического оборудования, монтажных, наладочных и пусковых работ, в том числе, при освоении нового оборудования и (или) технологических процессов
Teaching methods
In terms of credit technology, classes should be conducted primarily in active and creative forms. Among the effective pedagogical techniques and technologies that contribute to the involvement of students in the search and management of knowledge, and the acquisition of experience in solving problems independently, it is necessary to highlight: - technology of problem-based and project-based learning; - technologies of educational and research activities; - communication technologies (discussion, press conference, brainstorming, educational debates and other active forms and methods); - case study method (situation analysis); - game technologies in which students participate in business, role-playing, and simulation games; - information and communication technologies (including distance education).
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
| Period | Type of task | Total |
|---|---|---|
| 1 rating | Измерение сопротивления изоляции обмоток электрических машин, жил кабелей и других аппаратов при помощи мегомметра. | 0-100 |
| Изучение способов обнаружения мест повреждения в кабельных линиях. | ||
| СРС 1 тема | ||
| Ревизия и ремонт магнитных пускателей и контакторов. | ||
| Ревизия и наладка электрических двигателей. | ||
| СРС 2 тема | ||
| СРС 3 тема | ||
| СРС 4 тема | ||
| Тестирование 1 рейтинга | ||
| 2 rating | Провода и кабели, применяемые при монтаже электроустановок способы их соединения и фазировка. | 0-100 |
| Монтаж электрооборудования и электропроводки. | ||
| СРС 5 тема | ||
| Определение оптимального режима работы трансформатора | ||
| СРС 6 тема | ||
| Монтаж распределительного шинопровода | ||
| СРС 7 тема | ||
| Анализ опасности поражения электрическим током | ||
| Тестирование 2 рейтинга | ||
| Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
| Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
| FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
| 2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
| Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
| F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение
- Материалы и изделия применяемые при монтаже электроустановок и электрооборудования
- Монтаж электропроводок
- Монтаж воздушных линий электропередач (ВЛ)
- Монтаж кабельных линий электропередач (КЛ) Общие сведения
- Монтаж контура заземления для электроустановок
- Монтаж электрооборудования РУ и ТП
- Монтаж электрических машин и пускорегулирующей аппаратуры
- Управление эксплуатацией и ремонтом
- Техническая диагностика
- Эксплуатация электроустановок и электрооборудования
- Осмотры, ремонт и основные неисправности электрооборудования
- Техническое обслуживание электро- установок
Key reading
- 1. Акимова Н. А. Монтаж, техническая эксплуатация и ремонт электрического и электромеханического оборудования : учеб. пособие / Н. А. Акимова, Н. Ф. Котеленец, Н. И. Сентюрихин , 2019. 2. Куценко Г.Ф. Монтаж, эксплуатация и ремонт электроустановок. Г. Минск Издательство "Дизайн ПРО" 2016 . 3. Алексеев А.П., Хавроничев С.В. Монтаж и эксплуатация электроустановок. Лабораторный практикум. ВолгГТУ / Волгоград, 2016 4. Соколов Б.А., Соколова Н.Б. Монтаж электрических установок. - М.: Энергоиздат, 2011. - 600 с.
Further reading
- 1. Профессиональные справочные системы «Техэксперт» http://195.209.112.161:3000/ 2. Информационно-справочная система «Электрик» http://www.electrik.org/ 3. Независимая информационно-консалтинговая компания Enerdata https://www.enerdata.ru/ 4. Научная электронная библиотека: http://www.elibrary.ru 5. ЭБС Книгафонд: http://www.knigofond.ru 6. ЭБС http://e.lanbook.com/ 7. Единое окно доступа к информационным ресурсам http://window.edu.ru