Power supply
Description: The discipline aims to develop students' knowledge and skills in the design and operation of thermal and power supply systems. It covers the provision of facilities with thermal and electrical energy, including heating, ventilation, and air conditioning. It also covers the construction and optimization of efficient energy systems. As a result, students will gain the ability to conduct comprehensive research, calculate energy needs, design, and evaluate energy supply systems using both basic and specialized knowledge, as well as modern methods.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Theoretical basics of heat engineering
Course Workload:
| Types of classes | hours |
|---|---|
| Lectures | 15 |
| Practical works | 30 |
| Laboratory works | |
| SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
| SAW (Student autonomous work) | 75 |
| Form of final control | Exam |
| Final assessment method | exam |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- To develop in students the theoretical knowledge and practical skills necessary to understand the principles of operation, design, operation, and optimization of energy supply systems for industrial, residential, and infrastructure facilities, as well as to ensure their preparedness for solving engineering problems related to the efficient use of energy resources.
Objective
- To ensure that students master the fundamental concepts and methods of analysis, design, operation, and management of energy supply systems, and to develop the skills to apply the acquired knowledge to solve engineering problems related to providing reliable and efficient energy supply for industrial, residential, and infrastructure facilities.
Learning outcome: knowledge and understanding
- Проводить измерения и наблюдения, а также составлять описания проводимых исследований, подготовке данных для составления обзоров, отчетов и научных публикаций. Знать законодательную и нормативную базу в области энергосбережения, виды энергосберегающих технологий и методы повышения энергоэффективности оборудования при производстве, распределении и использовании тепловой и электрической энергии.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Уметь проводить расчеты по типовым методикам по внедрению энергосберегающих технологий и анализировать результаты работы.
Learning outcome: formation of judgments
- Соблюдать экологическую безопасности на производстве, участвовать в разработке и осуществлении экозащитных мероприятий и мероприятий по энерго- и ресурсосбережению при производстве.
Learning outcome: communicative abilities
- Уметь организовать рабочие места, их техническое оснащение, размещение технологического оборудования в соответствии с технологией производства, нормами техники безопасности и производственной санитарии, пожарной безопасности и охраны труда
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Уметь составлять документацию по менеджменту качества технологических процессов на производственных участках и вести контроль за соблюдения экологической безопасности на производстве, разрабатывать и осуществлять мероприятий по энерго - и ресурсосбережению на производстве.
Teaching methods
В условиях кредитной технологии обучения занятия должны проводиться преимущественно в активных и творческих формах. В числе эффективных педагогических методик и технологий, способствующих вовлечению обучающихся в поиск и управление знаниями, приобретению опыта самостоятельного решения задач, следует выделить: - технология проблемно- и проектно-ориентированного обучения; - технологии учебно-исследовательской деятельности; - коммуникативные технологии (дискуссия, пресс-конференция, мозговой штурм, учебные дебаты и другие активные формы и методы); - метод кейсов (анализ ситуации); - игровые технологии, в рамках которых обучающиеся участвуют в деловых, ролевых, имитационных играх; - информационно-коммуникационные (в том числе дистанционные образовательные) технологии.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
| Period | Type of task | Total |
|---|---|---|
| 1 rating | Практическая работа №1 "Определение потребности в энергетических ресурсов в единицах условного и первичного топлива на работу технологического оборудования." | 0-100 |
| Практическая работа №2 "Обеспечение энергоэффективности зданий, строений, сооружений" | ||
| Практическая работа №3 "Топливно-энергетические ресурсы. Типовые энергсоберегающие мероприятия при производстве и распределении тепловой энергии, оценка их эффективности. " | ||
| Практическая работа №4 "Использование теплоты уходящих газов. Вторичные энергетические ресурсы. Оценка потенциала энергосбережения на промышленных предприятиях и в теплоиспользующих установках" | ||
| СРС №1 "Разработка программы по повышению энергоэффективности для различных секторов энергопотребления, предприятий, организаций, зданий, оборудования, технологического процесса (индивидуально или в команде) – 1й этап" | ||
| СРС №2 "Разработка программы по повышению энергоэффективности для различных секторов энергопотребления, предприятий, организаций, зданий, оборудования, технологического процесса (индивидуально или в команде) – 2й этап" | ||
| СРС №3 "Методы проектирования энергоэффективного оборудования" | ||
| Рубежный контроль №1 | ||
| 2 rating | Практическая работа №5 "Расчет петлевого рекуператора для подогрева воздуха. Типовые энергсоберегающие мероприятия в технологических процессах, оценка их эффективности" | 0-100 |
| Практическая работа №6 "Определение срока окупаемости энергосберегающего мероприятия, например, замена ламп накаливания на энергосберегающие лампы" | ||
| Практическая работа №7 "Нормирование расхода ТЭР. Типовые энергсоберегающие мероприятий в жилищно-коммунальном хозяйстве, оценка их эффективности" | ||
| Практическая работа №8 "Энергетический паспорт промышленного предприятия." | ||
| СРС №4 "Современное энергоэффективное оборудование" | ||
| СРС №5 "Применение современных инструментов для автоматизации учета энергоресурсов" | ||
| СРС №6 "Исследование показателей энергоэффективности энергетического оборудования (на производстве)" | ||
| Рубежный контроль №2 | ||
| Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
| Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
|---|---|---|---|---|
| Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory | |
| Interview on control issues | demonstrates system theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions | demonstrates solid theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech, but at the same time makes insignificant mistakes that he corrects independently or with minor correction by the teacher | Таяз теориялық білімін көрсетеді, құбылыстар мен процестерді талдауда нашар қалыптасқан дағдыларды көрсетеді, дәлелді қорытындылар жасау және мысалдар келтіру қабілеті жеткіліксіз, монологтық сөйлеуде, терминологияда, логикалық және баяндау жүйелілігін жеткіліксіз меңгереді, түзету арқылы ғана түзетілетін қателер жібереді. мұғалім. | demonstrates system theoretical knowledge, owns terminology, logically and consistently explains the essence of phenomena and processes, makes reasoned conclusions and generalizations, gives examples, shows fluency in monologue speech and the ability to quickly respond to clarifying questions |
| Work in practical (seminar) classes | completed the practical work in full compliance with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, drawings, graphs, calculations; correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the basic concepts; accompanies the answer with new examples, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material learned in the study of other disciplines. | I fulfilled the requirements for the "5" rating, but 2-3 shortcomings were made. The student's answer to the questions satisfies the basic requirements for the answer to 5, but is given without applying knowledge in a new situation, without using connections with previously studied material and material learned in the study of other disciplines; one mistake or no more than two shortcomings are made, the student can correct them independently or with a little help from a teacher. | I did not complete the work completely, but not less than 50% of the volume of practical work, which allows me to get the correct results and conclusions; mistakes were made during the work. When answering questions, the student correctly understands the essence of the question, but in the answer there are separate problems in the assimilation of the course questions that do not prevent further assimilation of the program material; no more than one gross error and two shortcomings were made. | completed the practical work in full compliance with the necessary sequence of actions; in response, correctly and accurately performs all records, tables, drawings, drawings, graphs, calculations; correctly performs error analysis. When answering questions, he correctly understands the essence of the question, gives an accurate definition and interpretation of the basic concepts; accompanies the answer with new examples, is able to apply knowledge in a new situation; can establish a connection between the studied and previously studied material, as well as with the material learned in the study of other disciplines. |
| Tasks in the test form for border control | 100-90% correct answers | 89-70% correct answers | 69-50% дұрыс жауаптар | 100-90% correct answers |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
| FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
| 2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
| Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
|---|---|---|---|
| A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
| A- | 3.67 | 90-94 | |
| B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
| B | 3.0 | 80-84 | |
| B- | 2.67 | 75-79 | |
| C+ | 2.33 | 70-74 | |
| C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
| C- | 1.67 | 60-64 | |
| D+ | 1.33 | 55-59 | |
| D | 1.0 | 50-54 | |
| FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
| F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение в энергоснабжение: общие понятия и задачи дисциплины
- Основные виды и источники энергии
- Виды энергии и источников
- Производство энергии традиционным способом
- Энергосбережение в отраслях промышленности
- Энергосбережение в теплотехнологии
- Технология повторного использования энергии и ее безотходного использования
- Применение теплосбережения в расчетах и установках
- Производство энергии на основе реконструкции теплоисточников
- Безотходные технологии и использование вторичных энергоресурсов
- Энергоаудит в энергосбережении
- Использование нетрадиционных источников энергии
- Контроль и регулирование энергопотребления
- Методы и средства пассивной экономии энергии
- Энергосбережение в системах теплоснабжения
Key reading
- учеб. пособие / Р.Р. Байтасов. - СПб.: Лань, 2019.
- Теплотехника: учебное пособие / А.В. Гдалев [и др.].. — Саратов: Научная книга, 2019.
- Степанов В.С. Потенциал и резервы энергосбережения в промышленности. - Новосибирск: СОАН, 2019.
- Промышленная теплоэнергетика и теплотехника. Справочник/Под общ.ред. В.А.Григорьева и В.М.Зорина. М.Энергия 2019 г.
- Основы энергосбережения: учеб. пособие / Р.Р. Байтасов. - СПб.: Лань, 2019. Т
- Теплотехника: учебное пособие / А.В. Гдалев [и др.].. — Саратов: Научная книга, 2019.
- Степанов В.С. Потенциал и резервы энергосбережения в промышленности. - Новосибирск: СОАН, 2019.
- Промышленная теплоэнергетика и теплотехника. Справочник/Под общ.ред. В.А.Григорьева и В.М.Зорина. М.Энергия 2019 г.
Further reading
- Сибикин, Ю. Д. Технология энергосбережения : учебник / Ю. Д. Сибикин, М. Ю.Сибикин. - Москва : Форум : ИНФРА-М, 2006. - 346 с.
- Борисова Н.Г. Энергосбережение и использование нетрадиционных источников энергии: Конспект лекций. – Алматы: АИЭС, 2003.-76с.
- Беляев В.М., Ивашин В.В. Основы энергосбережения: учебно-методический комплекс. – Мн. : Изд-во МИУ, 2004. – 111 с.