Geochemistry
Description: Geochemistry - the science of the chemical composition of the Earth, the principles of the distribution and distribution of chemical elements in it, studies the behavior of chemical elements during geological processes, the forms of their transfer and location in rocks and minerals, the behavior of ions in crystal lattices of minerals and energy of geochemical processes.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- General and historical geology
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: Component by selection
Cycle: Profiling disciplines
Goal
- The purpose of studying this discipline is to assimilate students' knowledge about the basic geochemical processes, such as the circulation of elements, the migration of atoms in the atmosphere, hydrosphere, landscapes of different types, knowledge of the geochemistry of individual elements contributes to the formation of the integrity of natural science knowledge, and in addition, allows deeper mastery of concepts in some areas of geology, chemistry, environmental management, etc.
Objective
- The main tasks are to: study the forms of elements in the Earth's crust; assimilation of the main factors of element migration; study of the features of the formation of geochemical halos; acquisition of skills in mathematical processing of geochemical data
Learning outcome: knowledge and understanding
- Знание и понимание: - общие законы геохимии; - геохимические классификации химических элементов; - основные закономерности формирования природных и техногенных геохимических ландшафтов, ландшафтно-геохимическое районирование; - основные закономерности поведения химических элементов в геологических процессах; - условия миграции, концентрации и рассеяния элементов.
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- Применение знаний и пониманий: - охарактеризовать особенности состава и геохимические условия формирования различных типов пород и блоков земной коры; - определить факторы, контролирующие формирование геохимических аномалий в различных системах.
Learning outcome: formation of judgments
- критического анализа, оценки и сравнения различных научных теорий и идей; аналитической и экспериментальной научной деятельности; планирования и прогнозирования результатов исследования
Learning outcome: communicative abilities
- Коммуникативные способности: - охарактеризовать особенности состава и геохимические условия формирования различных типов пород и блоков земной коры; - определить факторы, контролирующие формирование геохимических аномалий в различных системах; - проанализировать комплекс специальных карт с целью выявления геохимических особенностей территории.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
- Навыки обучения или способности к учебе: Совершенствовать существующие и внедрять новые технологии (специализированные компьютерные программы) освоения дисциплины.
Teaching methods
Технологии проектного обучения - организация образовательного процесса в соответствии с алгоритмом поэтапного решения проблемной задачи или выполнения учебного задания. Технологии проблемного обучения - организация образовательного процесса, которая предполагает постановку проблемных вопросов, создание учебных проблемных ситуаций для стимулирование активной познавательной деятельности студентов. Интерактивные технологии – организация образовательного процесса, которая предполагает активное и нелинейное взаимодействие всех участников, достижение на этой основе личностно значимого для них образовательного результата.
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | 0-100 | |
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |
Topics of lectures
- Введение
- Возникновение вещества солнечной системы
- Геохимическая классификация В
- Сейсмическая модель Земли
- Состав метеоритов как основа модели мантии и ядра Земли
- Кларки
- Геохимическая классификация элементов В
- Миграция химических элементов
- Особенности магматической миграции
- Геохимия гидротермальных систем
- Гидротермальный метасоматоз
- Строение гидротермальных систем
- Геохимические барьеры гидротермальных систем
- Биогенная миграция
- Техногенная миграции
Key reading
- 1.Стримжа Т.П., Леонтьев С.И. Прикладная геохимия. Litres, 2019, - С.251. 2. Я.Э. Юдович ,М.П Кетрис. Основы литохимии.— Л.: Наука, 2018, - С. 479. 3. В.А. Алексеенко. Экологическая геохимия. — М.: Логос, 2011, — С.627. 4. А.А. Ярошевский. Проблемы современной геохимии. Конспект лекций, прочитанных в ГЕОХИ РАН в зимнем семестре 2010—2011 г.
Further reading
- 5. Туркина О.М.Лекции по геохимии мантии и континентальной коры. Учебное пособие.Издательство Новосибирского государственного университета, Новосибирск, 2008 г., 150 стр., УДК: 550.4(075), ISBN: 978-5-94356-561-8 6.Интерпретация геохимических данных / Под ред. Е.В. Склярова.— М.: Интермет Инжиниринг, 2001г. — 288 с. Скляров Е.В., Гладкочуб Д.П., Мазукабзов А.М. и др. 7. В.А. Алексеенко Геохимические методы поисков месторождений полезных ископаемых. М.: «Логос», 2008. 8. А. И. Перельман, Н. С. Касимов. Геохимия ландшафта. — М.: Астрея-2000, 1999. — 762 с. 9.Щербина В.В. Основы геохимии. М.: Недра, 1992. 10. Сауков А.А. Геохимия. М.: Наука, 1995.