SCADA Systems

Kadyroldina Albina Talapzhanovna

The instructor profile

Description: This course studies the principles of operation of SCADA systems and their role in the automation of industrial processes. Special attention is given to the use of Programmable Logic Controllers (PLCs) and SCADA for real-time monitoring and control of technological facilities. The course is designed to equip students with practical skills and up-to-date knowledge necessary for designing, implementing, and operating automation systems at industrial enterprises.

Amount of credits: 6

Пререквизиты:

  • Linear Systems of Automatic Control

Course Workload:

Types of classes hours
Lectures 15
Practical works 30
Laboratory works 15
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) 30
SAW (Student autonomous work) 90
Form of final control Exam
Final assessment method

Component: University component

Cycle: Profiling disciplines

Goal
  • The discipline aims to study the principles of building software and hardware complexes, the choice of hardware, obtaining skills in the use of SCADA systems in solving problems of automation of technological processes and production of the main industries.
Objective
  • The objectives of the discipline are as follows: to form a solid foundation of knowledge, a high mathematical culture and practical skills sufficient for successful production activities and allowing him to independently master new necessary knowledge and achievements in the field of building SCADA systems.
Learning outcome: knowledge and understanding
  • • Понимание основ SCADA-систем • Знания о человеко-машинном интерфейсе • Понимание основ IEC 61131-3 • Знания о ключевых промышленных протоколах связи • Понимание различных используемых промышленных сетей связи
Learning outcome: applying knowledge and understanding
  • • Знания и умения как настроить промышленные сети передачи данных • Умения описывать и объяснять различные компоненты системы SCADA
Learning outcome: formation of judgments
  • Способность самостоятельно применять методы и средства познания, обучения и самоконтроля, осознавать перспективность интеллектуального, культурного, нравственного, физического и профессионального саморазвития и самосовершенствования, уметь критически оценивать свои достоинства и недостатки.
Learning outcome: communicative abilities
  • Способность эффективно работать индивидуально и в качестве члена команды, демонстрируя навыки руководства отдельными группами исполнителей, в том числе над междисциплинарными проектами, уметь проявлять личную ответственность, приверженность профессиональной этике и нормам ведения профессиональной деятельности.
Learning outcome: learning skills or learning abilities
  • • Умение разрабатывать систему SCADA для потенциального применения и цели в вашей отрасли • Умение оценивать преимущества нескольких примеров RTU, MTU и методов связи
Teaching methods

1. При проведении учебных занятий предусматривается использование следующих образовательных технологий: - интерактивная лекция (применение следующих активных форм обучения: ведомая (управляемая) дискуссия или беседа; модерация; демонстрация слайдов или учебных фильмов; мозговой штурм; мотивационная речь); - построение сценариев развития различных ситуаций на основе заданных условий; - информационно-коммуникационная (например, занятия в компьютерном классе с использованием профессиональных пакетов прикладных программ); - поисково-исследовательская (самостоятельная исследовательская деятельность студентов в процессе обучения); - решение учебных задач.

Topics of lectures
  • Введение в системы управления
  • Введение в SCADA-системы
  • Обзор систем ПЛК
  • Программирование RTU
  • Коммуникационные сети SCADA
  • Путь сигнала в системах SCADA
  • Серверы ввода-вывода
  • Функциональность SCADA-систем