Medical Materials Science
Description: The physicochemical essence of the phenomena that occur in materials when they are exposed to various factors under production and operating conditions, as well as the principles of interaction of a living organism with various materials for medical purposes. The influence of factors on the properties of materials is shown. Ideas about the connection between the basic properties of materials and possible types of their processing are formulated.
Amount of credits: 5
Пререквизиты:
- Introduction to engineering
Course Workload:
Types of classes | hours |
---|---|
Lectures | 15 |
Practical works | 30 |
Laboratory works | |
SAWTG (Student Autonomous Work under Teacher Guidance) | 30 |
SAW (Student autonomous work) | 75 |
Form of final control | Exam |
Final assessment method |
Component: University component
Cycle: Base disciplines
Goal
- Целью освоения дисциплины «Медицинское материаловедение» является изучение строения и свойствах материалов, оценка их свойств и применение этих знаний при обслуживании и конструировании медицинской техники.
Objective
- изучение физической сущность явлений, происходящих в материалах при воздействии на них многочисленных технологических и эксплуатационных факторов;
- приобретение знаний для установления зависимость между составом, строением и основными свойствами материалов;
- изучение основные группы современных материалов, применяемых в медицине, их свойства и области применения;
- умение выбирать материалы и технологию их обработки при эксплуатации и ремонте оборудования.
Learning outcome: knowledge and understanding
- назвать классификацию материалов по составу, свойствам и назначению;
- назвать основные материалы, применяемых в медицине;
Learning outcome: applying knowledge and understanding
- описать явления, происходящие в материалах при воздействии на них многочисленных технологических и эксплуатационных факторов;
- описать методы диагностики и выбора материалов медицинского назначения по совокупности данных об их составе, строении и свойствах и в соответствие с критериями их назначения;
- проанализировать основные проблемы и направления развития фундаментальных и прикладных исследований в медицинской и биомедицинской инженерии.
Learning outcome: formation of judgments
- анализировать взаимосвязь технологических условий получения, химического состава, строения и свойств материалов медицинского назначения;
Teaching methods
технология проектно-ориентированного обучения;
коммуникативные технологии (дискуссия, мозговой штурм, ведомая (управляемая) дискуссия или беседа);
- информационно-коммуникационные технологии (мультимедийные презентации, образовательные ресурсы интернета).
Assessment of the student's knowledge
Teacher oversees various tasks related to ongoing assessment and determines students' current performance twice during each academic period. Ratings 1 and 2 are formulated based on the outcomes of this ongoing assessment. The student's learning achievements are assessed using a 100-point scale, and the final grades P1 and P2 are calculated as the average of their ongoing performance evaluations. The teacher evaluates the student's work throughout the academic period in alignment with the assignment submission schedule for the discipline. The assessment system may incorporate a mix of written and oral, group and individual formats.
Period | Type of task | Total |
---|---|---|
1 rating | Практическая работа №1_Металлы и сплавы в медицине | 0-100 |
Практическая работа №2_Кристаллическое строение металлов | ||
Текущий тест | ||
2 rating | 0-100 | |
Total control | Exam | 0-100 |
The evaluating policy of learning outcomes by work type
Type of task | 90-100 | 70-89 | 50-69 | 0-49 |
---|---|---|---|---|
Excellent | Good | Satisfactory | Unsatisfactory |
Evaluation form
The student's final grade in the course is calculated on a 100 point grading scale, it includes:
- 40% of the examination result;
- 60% of current control result.
The final grade is calculated by the formula:
FG = 0,6 | MT1+MT2 | +0,4E |
2 |
Where Midterm 1, Midterm 2are digital equivalents of the grades of Midterm 1 and 2;
E is a digital equivalent of the exam grade.
Final alphabetical grade and its equivalent in points:
The letter grading system for students' academic achievements, corresponding to the numerical equivalent on a four-point scale:
Alphabetical grade | Numerical value | Points (%) | Traditional grade |
---|---|---|---|
A | 4.0 | 95-100 | Excellent |
A- | 3.67 | 90-94 | |
B+ | 3.33 | 85-89 | Good |
B | 3.0 | 80-84 | |
B- | 2.67 | 75-79 | |
C+ | 2.33 | 70-74 | |
C | 2.0 | 65-69 | Satisfactory |
C- | 1.67 | 60-64 | |
D+ | 1.33 | 55-59 | |
D | 1.0 | 50-54 | |
FX | 0.5 | 25-49 | Unsatisfactory |
F | 0 | 0-24 |